Hej

Har i min hall en form av strukturfärg/strukturputs (se bild), lite känsla av förortspizzeria sådär.

Har bestämt mig för att hallen skall renoveras och med det skall pizzeriaväggarna väck. Sagt och gjort - idag satte vi igång frun och jag. Fukta väggarna riktligt och riv med hjälp av spackel var receptet, trodde vi... Efter 3 timmars arbete har vi lyckats riva ca 1 kvm och fått skavsår i händerna q(;^;)p.

Det måste alltså finnas ett bättre sätt. Och jag kan inte vara den första som inte vill ha pizzeria i huset. Någon som har idéer? Saneringsfräs? Slipmaskin med diamantskiva? Släppa taget och anlita någon som t.ex. blästrar bort det? Eller helt enkelt att acceptera att knacka ned all puts istället hela vägen in på betong och därefter putsa om alltihopa?

Tacksam för synpunkter.

• bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har använt en sådan här för att ta bort tapet och det har fungerat bra:
http://www.blackanddecker.se/powertools/productdetails/catno/KX3300/
Nu kanske den inte biter på din vägg...

Om det sitter fast bra kanske du inte behöver ta bort allt? Jag skulle i så fall satsa på att slipa ner det mesta av mönstret och sedan spackla eller sätter renoveringsgips.
Det kan vara värt att hyra en giraffslip med grovt sandpapper och en riktig dammsugare:
anw_ws702vea_8.jpg

Allt måste bort. Detta eftersom huset är gammalt med oisolerad betongplatta mot marken. Eftersom vi tänker installera golvvärme i denna och värma lite maskar är det viktigt att väggarna kan andas (efter samråd med fuktkunnig konsult). Därför är tanken att plocka bort väggmaterialet till förmån för ren puts med silikatfärg...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.