Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi gör om en stuga (-63) på 45 kvm till vårt blivande permanentboende. Förvaringen måste av naturliga skäl maxas och vårt blivande kök blir mycket minimalistiskt. Bilden nedan visar hur det pyttelilla köket sträcker sig ut i stugans "stora" rum. På vänstra sidan enligt bilden (den sidan mot dig) finns en vägg vid gaveln av skåpen - ända upp till taket, på högra sidan är det en murstock. Taket är i trä och vi tror oss kunna hitta ok fästytor där.
Nu till vår fråga: HUR fäster vi upp de övre skåpen på ett betryggande sätt. Tyngden blir ju betydande. Det är två skåp (80 cm breda) på varje sida om köket (40 cm höga och djupa) - IKEA stommar. I murstocken kan inte borras.
Någon som fäst upp skåp i taket?
Jag har skåp hängande i taket längs med takstolarna. Det ser ut att vara löst med kortlingar mellan takstolarna som skåpen sedan är fästa i.
Men jag skulle funder mer på om skåpen klara detta; om själva skåpen behöver förstärkas, eller om man på nått sätt behöver ha något som sticker ner i skåpen som man kan fästa i sidostyckena, som ju är det som normalt bär lasten. Men det är väl bara att fråga IKEA och se vad de säger om detta.
Men jag skulle funder mer på om skåpen klara detta; om själva skåpen behöver förstärkas, eller om man på nått sätt behöver ha något som sticker ner i skåpen som man kan fästa i sidostyckena, som ju är det som normalt bär lasten. Men det är väl bara att fråga IKEA och se vad de säger om detta.
Liknande trådar
-
Hur fäster jag enstaka kakelplatta som stänkskydd?
Badrum -
Kommer innertaket att kunna bära köksskåpen?
Kök -
Hur fäster man innertakets diffusionsspärr/ångspärr som möter putsade isolerblock på väggen?
Stenhus -
Hur fäster jag hängränna på självbärande takplåt?
Tak & Vind -
VP-rör från taket ovanför köksskåp? Kopplingsdosa som rymmer LED-driver?
El