Byggahus.se

Hur fäster man stadigt i betonghålsten?

1. L
    Medlem · Västmanland · 129 inlägg

Lars-Erik

Medlem
    Jag behöver fästa kraftiga konsoler i den "gamla" typen av betonghålsten, den med många lodräta kanaler och ganska tunna väggar däremellan. Kan man använda betongexpander, plastpluggar? Eller hur beter man sej i detta fallet?
    Genomgående gängstång hade förstås varit bäst, men det är inget alternativ eftersom det är en nyinredd tvättstuga innanför, och med skåp monterade på väggens insida.

För att beskriva lite mer så ska konsolerna hålla upp ett altangolv. Se bilder hur det ser ut.
    Jag har fäst väggens bärlina i varje panelbräda och i den 45 x 45-regel som håller panelen. Jag kan dock tycka att det krävs lite stadigare infästning för bärlinan, och vill därför sätta grova konsoller under bärlinan och fästa dom i betongväggen. Eller är detta onödigt? Räcker det med infästningen jag gjort? Innanför panel och isolering finns en stadig timmervägg, men det är 27cm in till timret från bärlinans utsida (huset är tilläggs-isolerat med 2x45mm utanpå timret), men så långa franskingar ger väl dålig stabilitet?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2.jpg

2. K
    Medlem · Stockholm · 1 671 inlägg
    Ankarmassa med gängstav, enligt tillverkarens anvisningar (ej genomgående) är ett alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.