Byggahus.se

Hur fäster man dörrfoder..?

1. M
    Medlem · 42 inlägg

MH

Medlem
    Så här har snickaren spikat upp dörrfoder i vår sekelskiftesvåning - med femtioelva spikar, dessutom. Jag trodde man brukade använde dyckert som går att spackla över? Eller två handsmidda spikar där skallarna får synas. Men vad gör man åt det här?

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 187 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Skaffa en dorn och slå in spiken längre, sen kan du spackla över och måla som vanligt

3. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 315 inlägg

Mazen

Inredare
    Försänk och lägg i lite snickeri spackel. Kanske ngt snickaren skulle ha gjort, men blir bra efter ett par vändor med färg

Efit: 2:a på den

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har snickarn gjort det nyligen eller gammalt , om nyligen så har han inte gjort på rätt sätt ,
    i mina ögon lite fusk , för stor skalle , svårt att purra den
    Åtgärd inget , eller ta bort spiken , ( att försöka ta bort den som den sitter är nog svårt , kan bli stora märken där , möjligt med en avbitare och någon form av mellanlägg som skyddar trät ) spika om med dykert
    Det som sägs av Åsa och Mazen kan gå men i åtanke på placering så kan det att spricka , för stor skalle och för långt ut

5. M
    Medlem · 42 inlägg

MH

Medlem
    Gjordes häromveckan när vi var på semester. Totalt har han använt mer än 50 (!) spikar för att få upp foder kring en nyupptagen dörr. Det blir ett himla jobb att göra om, oavsett metod - och jag vill förstås inte riskera att det specialbeställda fodret spricker. Visst har jag rätt att reklamera?

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vad är det för underlag som spikarna sitter i och om det är trä , finns det bakom hela bitarna , ?? först måste det vara klart vad spikarna sitter i , det förfaller som att det var lite knöligt att få fäste
    ta gärna ett foto , så man ser lite mer av det

7. Mazen

Mazen

Inredare
    Som Liteavvarje skriver OM det är trä fodret är spikat i så att det är stumt bakom ska det inte vara något större problem att med ett don driva ner spikarna så dom går att spackla över. Ett tips för att inte få oväntade sprickor är att skära med en vass kniv, typ mattkniv i fiber riktningen några cm ovan/under varje skalle.... men 50 spik för ett foder??

8. T
    Medlem · Blekinge · 7 619 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Använd skiljetecken som komma och punkt. Då blir dina värdefulla kommentarer läsbara.

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Säger detsamma med spiken :confused: stora skallar , men det är en entreprenad , så att göra något som kund och det spricker , vem får hundhuvudet då , inget bra därav mina av frågor

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Bingo , du har sagt det förut , ska bättra mig :)

11. Mazen

Mazen

Inredare
    Vad är det för typ av spik som använts? Som jag ser det är en dyckert.. OM den är som den ska vara dvs med rakkrage och inte plattskalle är det inga problem att driva den .. Men som ni skriver ett jobb Ni har betalat för så be snickaren göra rätt och slutföra sitt jobb .. jag hade aldrig lämnat en så ofärdig produkt.. en sak att vara en osäker DIY

/Mazen

12. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 020 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Men återigen, 50 spik? Jag tror jag satte 14 på senaste dörren jag satte foder på. Är väggarna skeva krävs naturligtvis fler, men 50 låter helt vansinnigt mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.