391 läst · 5 svar
391 läst
5 svar
Hur fäster jag pergola bäst i tegelfasad
Hejsan!
Jag ska bygga en pergola till vår nya altan.
En del utav fasaden är av tegel, en ihålig variant om man skulle ta ut tegelstenen och titta ovanifrån.
Jag känner spontant att det känns osäkert att sätta balkskor i teglet (även om det vore troligtvis snyggast) och att det säkraste alternativet vore en bärlina man fäster pergolans överliggare i.
Har någon här erfarenhet utav infästning i tegelfasad? Räcker det med balkskor eller krävs det en bärlina? Eller finns det något annat alternativ?
Mvh
Robin
En del utav fasaden är av tegel, en ihålig variant om man skulle ta ut tegelstenen och titta ovanifrån.
Jag känner spontant att det känns osäkert att sätta balkskor i teglet (även om det vore troligtvis snyggast) och att det säkraste alternativet vore en bärlina man fäster pergolans överliggare i.
Har någon här erfarenhet utav infästning i tegelfasad? Räcker det med balkskor eller krävs det en bärlina? Eller finns det något annat alternativ?
Mvh
Robin
Bärlina skulle jag säga och kemankra gängstänger i murbruket i den liggande fogen så får du styrkan..R RbnBghl skrev:Hejsan!
Mvh
Robin
Du kan kemankra fast galvade gängstänger på ca 600 c/c som du sedan förborrar hål för i bärlinan på detta sätt så vet man att det sitter..
Produkter som diskuteras: "gängstänger"

Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 418 inlägg
Kom ihåg att en tegelfasad är just bara en fasad, kan bara bära sin egen vikt vertikalt ner mot grunden/syllen. Man ska aldrig fästa några tyngre grejer i en tegelfasad, möjligen några små lampor/armaturer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur fäster jag skruvöglan i trä (på bästa sätt)?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp med bygge av innervägg - hur fäster jag bäst syll och hammarband
Hur fäster jag bäst trappräcket i väggen?
Hur fäster man bäst Granit Randsten mot asfalt
Trädgård allmänt -
Hur bygger jag bäst en pergola här?
Altan & Uteplats