Hej

jag vill veta hur man fäster de små takstolarna som är markerat på bilden ?
Det är de slå takstolarna som är mellan stora taket och det lilla i vinkel

inte saxtakstolarna

• Vit villa med markerade små takstolar mellan huvudtak och lägre del i vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruv eller spik!

Tomture61
M MackanM skrev:
Hej

jag vill veta hur man fäster de små takstolarna som är markerat på bilden ?
Det är de slå takstolarna som är mellan stora taket och det lilla i vinkel

inte saxtakstolarna
Är det ett lösvirkesbygge eller finns det ritningar på tak / takstolar ?

Hej

takstolarna kommer prefab men har ej beställt än . Är intresserad av hur man fäster de.
Sätter man de på en takstol eller

Nja, beror lite på men brukligt är väl att trappa upp dom mot råsponten.

Lulaua Lulaua skrev:
Nja, beror lite på men brukligt är väl att trappa upp dom mot råsponten.

Jaha så man sätter råspont sen bygger man något så de blir helt plan som de sätts fast i eller ?

Så kan man göra, går att sätta dom mot takstolarna också men kan bli lite klurigt med råsponten då.

Men är det standarden man gör ?
Då tänker jag att bäst beställa en regel som är kaos i 45 grader och sätta fast i takstolarna genom råsponten och sen takstolar på de ?

hoppas du förstår vad jag menar

Om de två vindarna inte har någon invändig förbindelse med varandra fäster du reglar längs skärningen mot huvudbyggnadens takpanel. I annat fall måste takstolarna avväxlas med diagonalstag.

Man lägger oftast råsponten först, sen drar man ett snöre från de ”riktiga” takstolarna för att se så de små hamnar rätt höjdmässigt och måttmässigt....
Sen skruvas de ner i råsponten och förhoppningsvis ner i någon underliggande takstol!
Därefter sätts en regel typ 45x95 längs med hela underarmen som förhindrar att takstolen kan glida.....typ så

Tomture61
Om takstolar på det stora taket förlorar kontakten med hammarbandet pga att det byggs ett till tak i 90 gr vinkel .
Vad ska stödja vad ?
Stora takets takstolar måste växlas av med balk + takstolar som får bära upp detta måste förstärkas ( dubbla )
Lilla takets infästning för takstolar måste få träbalkar i höjd med ränndalar .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.