1 061 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Hur fästa takstolar på befintligt tak när man bygger till i vinkel?
Vi håller på med en tillbyggnad på en stuga. Tillbyggnaden är i vinkel och det nya taket ska möta det gamla. Takvinkeln är densamma på både nytt och gammalt. Nocken på det nya kommer att hamna under den befintliga byggnadens.
Min fråga är hur fäster man takstolarna vi får bygga i det befintliga taket? Har inte måtten i huvudet men det rör sig om ett spann på kanske 2-2.5 meter som högst så det blir egentligen bara en "riktig" takstol och de andra blir så låga att de mer eller mindre kommer bli kompakta träbitar eftersom vi bygger med minst 170 mm reglar.
Vi tänker oss att vi fäster reglar längs ränndalslinjen och så får vi gera och skråspika/skruva in takstolarna i dem.
Eller vad säger ni?
Min fråga är hur fäster man takstolarna vi får bygga i det befintliga taket? Har inte måtten i huvudet men det rör sig om ett spann på kanske 2-2.5 meter som högst så det blir egentligen bara en "riktig" takstol och de andra blir så låga att de mer eller mindre kommer bli kompakta träbitar eftersom vi bygger med minst 170 mm reglar.
Vi tänker oss att vi fäster reglar längs ränndalslinjen och så får vi gera och skråspika/skruva in takstolarna i dem.
Eller vad säger ni?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi brukar lägga dom nya takstolarna mot råsponten i det gamla taket sedan lägger man en regel emot den nya takstolen undertill så att den inte kan glida neråt..J john_l skrev:Vi håller på med en tillbyggnad på en stuga. Tillbyggnaden är i vinkel och det nya taket ska möta det gamla. Takvinkeln är densamma på både nytt och gammalt. Nocken på det nya kommer att hamna under den befintliga byggnadens.
Eller vad säger ni?
[bild][bild]
Sedan lägger vi gles eller annat material vi har tillgängligt emellan takstolarna i ränndalen för råspontsändarnas skull..
Tack, låter så som jag tänkt mig också. Blir lite "man tager vad man haver" och så lite överdimensionering på det.R Rejäl skrev:
Klicka här för att svara