Min lösvirkesbyggda carport blev inte så stabil i sidled som jag hoppats. Den står stabilt men går att "gunga" den något i sidled om man rycker i stolparna...

Lösningen blir strävor vid de 4 stolparna på vardera sida om den 6 m långa carporten (sitter fast i ett förråd i bakänden).

Då takstolar och stolpar inte finns på samma ställe kommer jag fästa en regel underkant takstolar så strävan kan fästas i höjd med varje stolpe. Men hur fäster jag strävan på bästa sätt i stolpen, som är 90x90 limträ??

• Person som håller en träregel under en carports takstolar för att förstärka konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Balksko eller något snyggare eget smidesfäste beroende på vilket som passar utseendemässigt.

Går det att sätta den på andra sidan ?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Balksko eller något snyggare eget smidesfäste beroende på vilket som passar utseendemässigt.

Går det att sätta den på andra sidan ?
Hur menar du andra sidan?

Balkskor och ankarskruv blir ju stabilt men kanske inte det mest mest estetiska. Någon duktig smed är jag inte:geek:

Tycker det ser ut som att baksidan på stolpen ser ut att linjera med takstolen med en 45 imellan

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Tycker det ser ut som att baksidan på stolpen ser ut att linjera med takstolen med en 45 imellan
Ahh ja, just den gör nog det, men så ser det inte ut på de övriga stolparna / takstolarna.

Edit, nu när jag ser bilden jag själv lagt upp så är det inte en takstol man ser utan bara virke för att fästa fasadbrädorna...

Magnus E K
Jag skulle ha snedsågat i rätt vinkel och sen bara skruvat med långa kraftiga träskruv, en från nederkanten av strävan och en från ovankanten. (Ingen aning om det är så man "ska" göra.)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag skulle ha snedsågat i rätt vinkel och sen bara skruvat med långa kraftiga träskruv, en från nederkanten av strävan och en från ovankanten. (Ingen aning om det är så man "ska" göra.)
Har också tänkt på den lösningen, men är inte säker på att det får rätt hållfasthet.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag skulle ha snedsågat i rätt vinkel och sen bara skruvat med långa kraftiga träskruv, en från nederkanten av strävan och en från ovankanten.
Precis så. Jag skulle tagit den längsta och grövsta skruv som går att få dit, kanske någonstans i strlk 8x200, i ovankant, och två mindre i nederkant, kanske 6x100.

Det är viktigt att se till att snedsträvans ådring går mer el mindre från flatsida till flatsida, för att minimera risken att strävan spricker från skruvarna.
Då jag är av den gamla skolan så skulle jag även förborra skruvhålen för att minimera sprickrisken.

• Gilla
Buford
  • Laddar…
Jag håller med tidigare inlägg. Lasterna blir nog inte större än att kraftiga skruvar räcker. Man kan ju också tänka sig kraftiga (mest för utseendets skull) vinkeljärn i 135 grader som skruvas från undersidan, alternativt plattjärn från sidorna. Jag skulle koncentrera mig på hörnet mellan limträbalk och -pelare och fundera på en annan lösning för gavelväggen. Vilken, kan jag inte bedöma helt med hjälp av bilden.

Jag valde till slut att använda mina älskade ankarskruv med beslag för att fästa strävorna. Helt stumt är det dock inte ändå, men det kanske jag inte ska räkna med heller??

T
Buford Buford skrev:
Min lösvirkesbyggda carport blev inte så stabil i sidled som jag hoppats. Den står stabilt men går att "gunga" den något i sidled om man rycker i stolparna...

Lösningen blir strävor vid de 4 stolparna på vardera sida om den 6 m långa carporten (sitter fast i ett förråd i bakänden).

Då takstolar och stolpar inte finns på samma ställe kommer jag fästa en regel underkant takstolar så strävan kan fästas i höjd med varje stolpe. Men hur fäster jag strävan på bästa sätt i stolpen, som är 90x90 limträ??
Genomgående vagnsbult M10 - 12 brukar bli väldigt stadigt.och dom bulten håller, här hade jag nog kört tolvor eftersom du säger du kan flytta konstruktionen för hand och eftersom du ska igenom den tjocka limträbalken. Hittar du breda och tjocka fyrkantsbrickor är det bra så dom trycker ut kraften från bulten över en större yta och de tränger inte in lika mkt i trät när du drar heller. Annars spikplåt och ankarspik.

Du kan inte räkna med att konstruktionen blir helt styv. För det måste snedstöttorna gå ända ner till marken, (men då kommer du ju inte in).

Oldboy Oldboy skrev:
Du kan inte räkna med att konstruktionen blir helt styv. För det måste snedstöttorna gå ända ner till marken, (men då kommer du ju inte in).
Har aldrig haft nöjet att försöka rubba på någon carport tidigare så jag har inget att jämföra med. Men nu med strävorna så upplevs den helt klart stabil, även om den inte är helt stum, vilket förklaras av det du skriver. Så jag får vara nöjd så :)

Absolut. :)

Har själv ett "traktorskjul" som numera är del av utebox till våra hästar. Samma typ av konstruktion med ett tak på stolpar. Eftersom det är en liten byggnad, LxBxH ca 4x2,5x2 m, så är också påfrestningarna relativt små från väder och vind. Den sitter fast i logen i bakkant. Dock får den utstå massiva påfrestningar i sidled numera då hästarna kliar sig mot stolparna, och särskilt på vår och höst då de fäller päls och sätter ny säsongsanpassad. Tänk dryga 400 kg med fyrhovsdrift som baxar till rumpan på en dryg meters höjd och pressar och rubbar... Mkt knak blir det... Men ändock har det hållit nu i 19 år. Trävirke är segt!
Så det bör vara lugnt även om det inte är klippstabilt. :)

• Gilla
Buford
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.