Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur fästa stödben mellan takstol och golvbjälke?

1. Watchstrap
    Medlem · 4 inlägg

Watchstrap

Medlem
    Hej. Håller på att bygga om på vinden och tänkte då samtidigt byta stödbenen mellan takstol och golv så att det blir mer enhetligt. De gamla stödbenen sitter på sidan av takstolen och mot plankgolvet. Jag har tagit upp golvet vid golvbjälkarna, men har nu fastnat i hur jag ska fästa stödbenen. Ska jag skruva dem på sidan av golvbjälkarna (och då hamnar de ju också på sidan om takstolarna) eller ska de vila ovanpå golvbjälkarna och fästas med vinkeljärn?

2. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 498 inlägg
    Se om du kan hitta ritningar från när huset byggdes. Står säkert i dem. Finns ofta hos kommunen om du saknar.

i vårt hus sitter de mellan golvbjälke och takstol och sitter med spikplåtar. Lasterna tas alltså upp direkt av stödbenen och spikplåtarna håller dem bara på plats. Sätter du dem bredvid ska förbandet ta upp all last...

3. Watchstrap
    Medlem · 4 inlägg

Watchstrap

Medlem
    Huset är dessvärre byggt 1904, och kommunen har endast en fasadritning.

4. Bästa svaret

J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Systematiska c/c-avstånd är ett modernt påfund. Det vanligaste förr var ca 1000 mm mellan takstolar och ca 750 mm mellan golvbjälkar. Därför landar stödben i gamla hus ofta på en balk som är spikad ovanpå stödbenen. Har du sådan tur att du har samma c/c-avstånd så bör stödbenen vara inkilade mellan golvbjälke och takstolens högben eftersom de främst är utsatta för tryckkrafter. Man kan använda spikplåtar för att hålle dem på plats i sidled. Byt inte läge på stödbenen i djupled.

5. Watchstrap
    Medlem · 4 inlägg

Watchstrap

Medlem
    Tack - ja ju mer jag tänker på det så känns det bäst att låta stödbenet vila på golvbjälken. Återstår att se om alla golvbjälkar ligger rakt under takstolarna, men de första 3 gjorde det i alla fall.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.