Ska bygga mina första innerväggar och passar på att göra det så komplicerat som möjligt för mig. Vill gärna ha tips och erfarenheter då jag gjort något större byggprojekt innan.

För att skapa ett litet rum på min övervåning planerar jag att uppföra två väggar i vinkel för att dela av ett svårmöblerat utrymme. På kortsidan finns en murstock som jag har tänkt att sätta reglar och gips på vardera sida av. Sotaren sa att det var ok förfarande så länge jag använder mig av stålreglar. I ena änden av kortsidan börjar också snedtaket. Så till min egentliga fråga. Hur ska jag göra med regeln som ska löpa längsmed snedtaket? Går det att montera på det viset? Hade jag använt mig av träreglar hade jag enkelt kunna såga av de vertikala reglarnarnas ändar i vinkel och sen fästa i hammarbandet som monteras mot taket. Men hur blir det på stålregel? kan man göra likadant?

På långsidan planerar jag att installera en pocketkarm. Är det ens möjligt med stålregel? Har läst att man behöver förstärka stålreglar med trä när man installerar dörrkarm. Men det kanske främst gäller traditionella dörrkarmar.

Planritning bifogas med nya väggar i rött

Du behöver ju bara använda stålreglar närmast skorstenen. Så om om det förenklar så kan ju resten vara träreglar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.