Byggahus.se

Hur fästa staketstolpar i granitmur?

1. L
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Byggde förra året staket på långsidan av tomten där jag grävde hål och gjöt fast två plintjärn till varje stolpe:
    plintjärn.png

Stolparna sitter rejält stadigt och nu är det dags att sätta staket på framsidan och där finns en låg granitmur som jag måste fästa stolparna i. Här har jag lite svårt att hitta en bra lösning. En lösning är att köra vanliga stolpskor och fästa med ankarmassa:
    stolpsko.png

Frågan är hur stabilt det blir? Staketet kommer att vara ca 90 cm högt på framsidan och jag tänker mig ha 1500mm mellan stolparna (2st ihopslagna 45x95). Helst skulle jag vilja köra samma lösning som för de andra stolparna, dvs två plintjärn men eftersom jag ska borra i muren funkar det inte med de vanliga plintjärnen. Har kikat på bergdubb men jag tycker dels att delen som ska fästas i muren blir lite för kort, dels kostar de en förmögenhet (skulle behöva 30st och med ett pris på ca 180 kr blir det lite för mycket).
    bergdubb.jpg

Mina frågor är om det i första hand finns plintjärn som är runda nertill (som bergdubben men längre och utan kil)? Eller tror ni att det blir tillräckligt stabilt med stolpskor?

Lasse

Redigerat 25 apr 2015 07:46
  2. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
  3. L
    Medlem Nivå 4
    Den ser ut att kunna bli stabil, tack för tipset! Måste bara luska ut var man kan få tag på den.
    Lasse

4. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Kallas visst för stolpsko TT, finns bla. på
    B-tema.

5. L
    Medlem Nivå 4
    Tack, hittade på Biltema. Måste kolla hur rak muren är bara (i våg) så att det funkar utan att jag måste lägga något emellan för att få stolpen rak.
    /Lasse

6. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Denna stolpsko är oduglig till staketstolpar.
    stolpsko.png (181 visningar)
    Jag har använt den till en (1) stolpe, och det var första och sista gången. Stolpen är stabil som en svajmast.

7. L
    Medlem Nivå 4
    Det var precis vad jag var rädd för. Vill helst ha motsvarande två plintjärn per stolpe men då måste det vara runda järn som fästs i muren och det har jag inte hittat (förutom bergdubben då).

Lasse