Byggahus.se
S
prototypen skrev:
Nje, men grannen har tränat en hel del och med förenade krafter.........nja så dramatiskt tungt är det inte.

Protte
nja, kanske inte dom små fönster som kan va i en villa

Gör en ram av smygarna/fönsterbräda, limma med nåt "kladdlim" inte trälim för de blir för hårt.
Kapa till lite klossar som du sen skruvar i väggen brevid smygen så smygen klämms fast på tex 3 ställen per sida.
Ev punktskumma mellan smyg å regel.

Men när smygen inte är då djup går de naturligtvis att skruva direkt i katmen.

Blir bara trött när man ser stenåldermetoder tex som att skjuta/skruva i sidorna på fördigmålade smygar.
Även om de ska målas brukar infästningen synas, om inte direkt så efter ett tag.

• Gilla
ove_w
  • Laddar…
...det man blir trött på är ju färdigmålade smygar.....då blir det ju "svarta" skarvar överallt ändå...

Hitta en kund som vill betala för att måla in smygar/foder ��

S
smiler skrev:
fixat.

smiler skrev:
Näe det vill man ju inte betala för, så ska det bli riktigt bra får man göra det själv.

Jag är tvärtom....får inga springor när jag kör färdigmålat och skulle inte betala för en massa fula penseldrag.
Men allt har egentligen med årsmodell på hus o göra....en 1900-tals villa utan penseldrag? Nja....eller 2000-tals villa med en massa penseldrag? Nja....

• Gilla
TorbjörnG och 1 till
  • Laddar…
Kan säga att mina ramar blev riktigt snygga och att skruva smygarna i fönstret var inga problem.
Att få fast den bredare fönsterbrädan var då inte lätt och det blev inte direkt bra men får duga.
Limmade mot fönstret och sköt med spikpistolen men den flexar ordentligt längst ut, hoppas det blir bättre när jag sätter listen under fönsterbrädan.

• Gilla
Peo Val
  • Laddar…
V verktygsgurun skrev:
Ett annat sätt man kan göra är man sätter skruvar runt om fönstret, i husstommen, skruvarna drar du såpass långt in så att de livar med utsida karm, kolla med vinkelhake. Sen bygger du smygen, smygen skall ha samma utvändiga mått som ditt fönster. Har du nu varit noga med skruvarna så är det perfekt passning med smygen som får stöd av skruvarna du monterat, skruvarna ersätter alltså en massa pallningar av masonit/plywood etc i olika tjocklekar. Sätt en klick PL lim på skruvhuvudena o tryck dit smygen.
Hoppas ni förstod tillvägagångssättet av min beskrivning.
Förstår inte heller varför en del inte vill fästa i fönstret? Så har man gjort i 100 år och gör så fortfarande.
Är det möjligt att få lite fler detaljer på den här typen av montering? :) Jag har ett nybyggt hus och ska snart börja med smygarna. Har inga spår i fönsterkarmen och tänkte köra foderlöst och landar nog i att jag sågar upp smygen själv av omålad mdf 16 mm (finns inte rätt mått på fönstersmyg med spår för clips heller) . Smygen blir cirka 22 cm djup. Vilken typ av skruv funkar bra i ett sånt här fall? Duger det med någon vanlig träskruv? Och börjar man med att sätta smygen uppe och nere (nere blir ju fönsterbräda) och sedan mäter in sidobitarna? Behöver man fästa alla bitar i varandra eller fungerar det bra ändå så länge passformen är bra och man lägger en mjukfog där bitarna möts? Tänkte först om man skulle skruva ihop smygen före och lyfta in den som en ram men om man då kör varianten med skruvar så känns det lite svårt att få in limmet mellan smygen och skruven på alla ställen. Det går visserligen att använda klossar istället för skruvar men min känsla säger mig att det kommer att ta betydligt mer tid att få till det med klossar jämfört med skruv? Och det är en drös med fönster :D

.

Inget svar på din fråga, men det kanske kan ge något ändå...

Lång träfönsterbräda på arbetsbänk med borr, spån och borrverktyg synligt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång fönsterbräda med försänkta skruvhål och sågade spår, förberedd för montering.
Skapa konto
Person monterar lång fönsterbräda med skruvdragare och träborr, undviker sprickor.
Skapa konto
Installation av en lång fönsterbräda med skruvfixering, verktyg och borrningsdetaljer syns.
Skapa konto
Fönsterbräda monterad utan synliga skruvar bredvid en fönsterkarm, med flaskor ovanpå och tapet med fyrmotiv.
Skapa konto

Långa fönsterbrädan, sågades först från undersidan för att inte senare spricka.
Skruvades dikt mot fönsterkarmen utifrån. Inget lim, ifall något senare ska bytas.
Borrade lagomt djupa hål för försänkning av skruvarna med långa träborr från biltema. Och sen ett än smalare borr, som förborrning för själva skruven, för att inte riskera sprickor, vilket är tråkigt.

Fixade egen förlängning till bitsen.

Nu är jag inget proffs, bara en glad amatör.

Men inga spik utom mässingpynt synliga, och har stått bra i ca 10 år.

- Lätt att säga som min far brukade göra, när han stod bredvid:
"Så skulle jag också ha gjort."

Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
.

Inget svar på din fråga, men det kanske kan ge något ändå...

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Långa fönsterbrädan, sågades först från undersidan för att inte senare spricka.
Skruvades dikt mot fönsterkarmen utifrån. Inget lim, ifall något senare ska bytas.
Borrade lagomt djupa hål för försänkning av skruvarna med långa träborr från biltema. Och sen ett än smalare borr, som förborrning för själva skruven, för att inte riskera sprickor, vilket är tråkigt.

Fixade egen förlängning till bitsen.

Nu är jag inget proffs, bara en glad amatör.

Men inga spik utom mässingpynt synliga, och har stått bra i ca 10 år.

- Lätt att säga som min far brukade göra, när han stod bredvid:
"Så skulle jag också ha gjort."
Just i detta fallet med tre fönster, så fällde jag in en hanbjälke 2x8" som bl a takstolar fick ligga på. När jag kapade upp för de tre fönstren, såg jag att taket ville ned mitt för fönstren.
Pumpade upp med enkla domkrafter och stöttade upp från golvet, mitt för golvbjälkar.
La till 5 mm... För jag visste att det skulle bli tryck nedåt.

De två ståndarna på var sida av det mittersta fönstret, stagades upp i sidled med egentillverkade, måttanpassade U-balk, av 5 mm långa klippta plåtar.
U-balkarna skruvades fast.
Ingen risk att nåt händer även om det skulle bli 1 meter blötsnö på taket.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.