Vid byggnation av vår utbyggnad har vi även byggt en stentrappa med nedgångar på bägge sidor. Här ska ett smidesräcke byggas på också. Vid vår huvudentré har trappstegen i sten spruckit (den är dock 100 år gammal) vid infästningen av räcket där. Infästningen är gjord ovanifrån.
Hantverkarna har rekommenderat infästning från sidan. Perfekt tänkte vi! Sen byggdes trappan och sidan är uppbyggd av 20-25 cm breda lecablock. Superdåliga att fästa i enligt hantverkaren som gör räcket.
Trappan är uppbyggd med steg i sten, ovansidan är schackrutig med enkla betongplattor och fog, yttersida i lecablock och fyllnaden är jord/sten.
Vi har nu (som jag ser det) tre val:
1. Fästa ovanifrån. (När man googlar verkar det vara det absolut vanligaste och bör väl ändå hålla ett tag utan sprickor?)
2. Fästa från sidan men då tillkommer extraarbete/massa extrakostnader för arbete med lecablocken
3. Fästa från sidan men med 3-4 spiror som går hela vägen ner i marken också. (Låter ej fint alls samt kräver arbete för att få det att fästa ordentligt i marken).
Tar gärna inputs och tips!
Lägger till bilder så ni får en bild av hur jag menar.
Hantverkarna har rekommenderat infästning från sidan. Perfekt tänkte vi! Sen byggdes trappan och sidan är uppbyggd av 20-25 cm breda lecablock. Superdåliga att fästa i enligt hantverkaren som gör räcket.
Trappan är uppbyggd med steg i sten, ovansidan är schackrutig med enkla betongplattor och fog, yttersida i lecablock och fyllnaden är jord/sten.
Vi har nu (som jag ser det) tre val:
1. Fästa ovanifrån. (När man googlar verkar det vara det absolut vanligaste och bör väl ändå hålla ett tag utan sprickor?)
2. Fästa från sidan men då tillkommer extraarbete/massa extrakostnader för arbete med lecablocken
3. Fästa från sidan men med 3-4 spiror som går hela vägen ner i marken också. (Låter ej fint alls samt kräver arbete för att få det att fästa ordentligt i marken).
Tar gärna inputs och tips!
Lägger till bilder så ni får en bild av hur jag menar.
Fin trappa! Jag ritar alltid infästningen från ovan rakt i trappsteget. Mindre risk för att det knäcker och det ser generellt smäckrare ut. Antingen genom att helt enkelt borra ett hål och gjuta ner stolpen i. Du kan också svetsa ett bleck längst ner och bulta fast. Kanske är en bättre lösning iom att betong kan spricka om du borrar stora hål i den. Bifogar bild så ser du.
Vad ska du ha för räcke?
Vad ska du ha för räcke?
Tack och tack för svar!Discoman skrev:
Fin trappa! Jag ritar alltid infästningen från ovan rakt i trappsteget. Mindre risk för att det knäcker och det ser generellt smäckrare ut. Antingen genom att helt enkelt borra ett hål och gjuta ner stolpen i. Du kan också svetsa ett bleck längst ner och bulta fast. Kanske är en bättre lösning iom att betong kan spricka om du borrar stora hål i den. Bifogar bild så ser du.
Vad ska du ha för räcke?
Jag har ingen suverän bild på smidesräcket på vår andra trappa men här kommer några bilder jag hittade i mobilen. Vi ska försöka få det att likna detta så inga jätteutsvävningar.
Medlem
· Blekinge
· 11 188 inlägg
Produkter som diskuteras: "Ankarmassa"

Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
236 kr
212 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 11 188 inlägg
Kolla på anvisning för ankarmassa. Man brukar kunna köpa nån typ av näthylsor för porösa/ihåliga material.
Den typen av räcken du skickar bild på är lite åt funkishållet. Då hade jag satt räcket från ovan. Ser att dina steg dessutom är i granit vilket är stabilt att fästa i.N Naiv entusiast skrev:
På bilden som Thomas skickade så är stolpens stål vänt utåt för att minska risken för knäck. Det är inga problem att sätta det så heller men det blir ett annat kanske lite mer modernt uttryck.
Medlem
· Blekinge
· 11 188 inlägg
Detta förstår jag inte riktigt men jag är nöjd ända med min konstruktion. Jag ville bara visa att det går att fästa en järnkonstruktion på utsidan. För mig var det viktigt att inget vatten rinner ned i skruvhålen och kanske spränger betongen. Dessutom har jag klinker där.Discoman skrev:
Sedan beror ju allt mycket på om TS räcke är redan tillverkat eller kan göras om, Man kan ju även göra en ganska avlång fästplatta med 6-8 hål i.
I mitt fall konstruerade jag allt själv och en smidesverkstad med laserskärare gjorde allt och sedan blev det varmgalvat.
Du borde kunna sätta räcket i stegen, antingen från sidan eller uppifrån. De är ju i granit och det går att borra hål i och sätta skruv eller bara ett fyrkantsjärn i ankarmassa i hålen.
Om man är orolig för att ett hål uppifrån ska samla vatten och stolpen rosta så borra genomgående hål.
I vårt 50-talshus hade vi räcke till entrédörrens som hade svartmålade fyrkantsjärn på 20x20 mm som bara stod i hål i betongen och där hade det rostat lite precis vid ytan så kanske 2-3 mm var rost efter 60 år.
Om man är orolig för att ett hål uppifrån ska samla vatten och stolpen rosta så borra genomgående hål.
I vårt 50-talshus hade vi räcke till entrédörrens som hade svartmålade fyrkantsjärn på 20x20 mm som bara stod i hål i betongen och där hade det rostat lite precis vid ytan så kanske 2-3 mm var rost efter 60 år.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fästa plan- och sättsteg i en trappa på bästa sätt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fästa stolpe på regelverk på bästa sätt?
Altan & Uteplats -
Fästa isolering mot trossbotten, vad är bästa lösningen?
Isolering -
Fästa speglar på betong, bästa tejp/häftkuddar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Fästa bjälklag mot plintar på bästa sätt?
Grund & Markarbeten