Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur fästa regel i innertak?

1. zarkov
    Renoveringsnovis · Halland · 411 inlägg

zarkov

Renoveringsnovis
    Min fru vill ha en ny garderob i sovrummet och planen är att sätta skjutdörrar på ena kortväggen (310 cm). Tyvärr är taket lite ojämnt så vi kan inte fästa skenorna direkt i innertaket utan måste bygga en ram från taket och ut från väggarna. Jag kommer dock inte på något vettigt sätt att fästa ramen i taket (spånskiva) eller i väggarna. Vi har oinredd kallvind ovanpå så det går i teorin att gräva bort isoleringen och lägga dit en regel ovanpå takskivorna som sedan fästs i takstolarna med hjälp av kortlingar. Det är dock ett grisjobb att få bort tillräckligt med isolering för att komma åt att lägga ner regeln.

I den bästa av världar hade det funnits någon slags expander som vi hade kunnat fästa nerifrån som är tillräckligt lång för att gå igenom en 45mm regel. Det kommer ju knappt att ligga någon vikt på ramen, skjutdörrarna skall i första hand stå på sina hjul i nederkant och inte hänga.

Är det någon som har någon bra idé eller förslag på lösning?

2. L
    Husägare · Skåne · 4 146 inlägg
    Konstruktionsskruv kan man använda nästan över allt utom i betong / puts.
    Det är bara undersöka vad taket består av, finns där golvbjälkar (c-c 60 cm) så fäst i dom.

3. H
    Medlem · Stockholm · 298 inlägg

Hasse C

Medlem
    Du kan använda expander. Byt den ordinarie skruven mot en som är lite längre, så når du igenom regeln.
    Annars borde skruv i spånskivan och lim räcka för den konstruktionen. (Gissar jag utifrån din info)

4. T
    Medlem · 3 430 inlägg
    tex att man borrar hål genom reglen för skruven tex m5 sen borrar man med ett större borr ca halvvägs in i reglen så att skruvhuvudet hamnar 20- 25 mm in i reglen

5. zarkov
    Renoveringsnovis · Halland · 411 inlägg

zarkov

Renoveringsnovis
    Ja, det lutar åt att jag kör med vanlig expander. Tanken är ju inte att det skall ligga någon vikt på taket utan att de stående reglarna bär upp det mesta. Antingen så försänker jag hålen i regeln likt @tergo föreslår eller så köper jag en bit gängstång och några muttrar om jag inte hittar några tillräckligt långa ersättningsskruvar (men maskinskruv M5 i längd uppåt 100mm verkar svår att hitta).

6. T
    Medlem · 3 430 inlägg
    molly M5/52 skall klara att fästa 28mm material tjocklek utan att byta skruv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.