Byggahus.se

Hur fästa granitbänkskiva? Limma?

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Ska hämta mina bänkskivor i granit imorgon. Hur ska jag fästa dem? Limma med PL400? Eller ligger de kvar med hjälp av sin tyngd? Den längsta skivan är 250 cm och den har en planmonterad diskho. En annan bänksskiva är ca 245 cm och den kortaste är 80 cm.

Om limma kanske det endast krävs några få fästpunkter, eller vad säger ni?

Mvh
    Anders

2. G
    Medlem Nivå 1
    Om jag ska limma, ska jag då limma mot bänkstommen eller ska jag limma på kanten på stenskivan mot väggen?

Anders

3. F
    Medlem Nivå 2
    Jag hade ett stenföretag som monterade skivan hos mig. De limmade inte skivan alls. Den ligger kvar av sin tyngd. Du kommer nog att inse det när du känner på den. Grymt tung. Ingen risk att den flyttar sig. Däremot kan det vara bra att foga längs undersidan av skivan, mot underskåpen, så att det inte kan rinna under vatten in i skåp eller obehandlat trä någonstans.

Sannolikt behövs även små "kilar" för att skivan ska ligga dikt mot skåpen. Mina montörer gjorde små remsor av masonitskiva som de klöv på mitten. Fan vet om de gjorde rätt hos mig men......

4. A
    Medlem Nivå 2
    Hej

Shimsa under skivan med tex. masonit kluven i tunna "flagor" på varje stomme, Detta är för att förhindra att skivan hänger av sig med tiden samt för att få eventuella skarvar att ligga helt perfekt. Tejpa sedan med maskeringstejp längstmed skarven Dra sedan isär skivorna "kom ihåg var och hur mycket shims som används på den skivan som du flyttar" och limma med ett polymerbaserat konstruktionslim i skarven "det behövs ytterst lite lim" pressa sedan ihop skivorna. eventuellt lim som pressas upp ur skarven låter du va tills det härdat. maskeringstejpen hindrar det från att komma ut på bänkytan. När du är helt nöjd limmar du några punkter i hörnet mellan skåp skiva för att låsa fast dom.
    När limmet i fogen har härdat tar du ett nytt rakblad och skär bort överflödigt lim. Tvätta med lite förtunning eller tvättbensin. Mitt bästa råd är att ta god tid på sig och fundera en extra gång på vad händer om jag gör så här, Tänk på att du ska leva med denna montering i många år. Lycka till..

5. G
    Medlem Nivå 1
    Ok, men det blir alltså skarvar? JAg trodde att skivorna kommer att vara hela i de längder jag angivit.....om ett par timmar får jag se.

Anders

6. G
    Medlem Nivå 1
    Om jag behöver limma är då PL400 ok?

ANders

7. A
    Medlem Nivå 2
    Hej
    PL400 är ok att limma fast skivorna med.

Jag skrev eventuella skarvar, om det är skarvar ska du inte använda PL400 för att foga med.
    Då ska du använda ett polymerbaserat konstruktionslim som är lättare att jobba med samt finns i olika färger.
    Det finns bla ett märke som heter Novatech som har ett bra lim som heter tec 7 (svart ,grå ,vit) eller trans 7 (transparent).
    Använd inte Silicon till stenskivor då vissa sorter kan mörka stenen.