Byggahus.se
Hej!
Sitter i skrivande stund och ritar på vårat (mitt och familjens) stundande husbygge...
Funderar lite kring takfoten och hoppas att någon har kloka kommentarer kring detta.
Vi har en diffussionsöppen vägg som ytterst täcks av en omvänd lockpanel, målad med slamfärg...
På taket kommer ligga lertegel (Hollander från Monier).
Som synes på ritningar så har vi ett obefintligt taksprång och tanken är att, runt hörnet, låta gavelpanna, precis råda över panelen.

Nu undrar jag hur jag bäst bör fästa in fotplåt?

Antingen i takfotsläkten eller i sponten.
Ni ser i ritningarna 1 och 2 vilka alternativ som jag ser står till buds. Kanske finns det flera.

Tack!

sektion.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt 1.jpg
Skapa konto
Alt 2.jpg
Skapa konto

• Gilla
SwidiFishen
  • Laddar…
Med en så i mitt tycke vansinnig konstruktion får du nog ha både hängsle och livrem för att inte få bekymmer i framtiden,en superbra underlagspapp med en långt understucken fotplåt för att leda bort vatten ifall en panna går sönder,sen en plåt som ritning nr 2 visar. Men som sagt ,förstår inte vad som är problemet med ett rejält takutsprång,kanske för lite innovativt

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Att sätta i läkten är väl brukligt, men med er konstruktion kommer ju undertaket leda ev. vatten ned i panelen. Så kanske det är bättre att ha plåten i sponten...

Kan du inte köra med båda? Eller låta pappen stick ut så långt att du klämmer in den i med den översta fotplåten?

Jag menar papp långt ut och nedrebild. Lite suddig nu :p

Ja, det var min första tanke. Det som möjligen kan bli ett problem då är att säkra luftningen i fasad... Svårt att avgöra hur viktigt det är dock med tanke på att vi har en genomsläpplig fasad.

Hajar. Det är inte en så dum idé. Då kanske man kan hävda att man får en viss luftning upp i fasad ändå och samtidigt säkrar mot väta

Lago skrev:
Med en så i mitt tycke vansinnig konstruktion får du nog ha både hängsle och livrem för att inte få bekymmer i framtiden,en superbra underlagspapp med en långt understucken fotplåt för att leda bort vatten ifall en panna går sönder,sen en plåt som ritning nr 2 visar. Men som sagt ,förstår inte vad som är problemet med ett rejält takutsprång,kanske för lite innovativt
Om nu målet med vårat bygge var att skapa något som ser ut som ett Eksjöhus, så hade det varit väldigt lätt att sno några detaljer på nätet och kalla det klart. Nu började vi i andra änden, så att säga, med en idé om hur huset skulle se ut när väl färdigt... Sedan kanske vi skapar oss vissa mindre konventionella detaljer. Målet är dock förstås att jobba igenom dessa tills vi tror oss ha uppnått "säkra" lösningar.
Vansinnigt är kanske lite starkt. Vansinnigt är väl att de stora aktörerna i byggindustrin fortfarande dikterar villkoren för materialanvändning och utformning - som får folk att tro att plast, mineralull och "täta" fasadfärger utgör de enda alternativen.

Hej, jag får be om en ursäkt för mitt ordval,det var inte det bästa,och aldrig min mening att förstöra era visioner och drömmar och nyskapande. Det är så att jag varit med och sett alla möjliga lösningar, platta tak,sågtande tak,inbyggda hängrännor etc allt ger bekymmer efter ett tag och man får göra om det.Rättfärdigar inte mitt ordval men kanske varför jag reagerade, men som sagt det var inte ödmjukt.

Med den taklutningen så kan du lägga kilar under råsponten en panna upp, så att pannorna vilar på takfotsplåten. Då hamnar allt rätt. Lägg en extra papp under takfotsplåten då det är kondens under denna som får de nedersta råspontsbrädorna att ta stryk.

S
Jag använde dubbla plåtar när jag byggde mitt garage, båda leder bort ev. Vatten och den övre döljer bärläkten

S
jag föreslår att du flyttar ut takets råspont. och sedan har en breddare hängränna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.