Byggahus.se

Hur fästa elkabel på hård vägg utomhus?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har 2 frågor gällande en installation av en sk Zip-screen på ett fönster.
    Hantverkare har varit och monterat vår screen men inte kopplat in elen. Elkabeln hade heller ingen stickkontakt i änden.

1: Jag har monterat på en vanlig stickkontakt på änden av kabeln och satt den i ett strömuttag. Min granne kom förbi och påstod att jag inte får lov att göra detta själv utan måste anlita en elektriker. Vet någon om det stämmer?

2: Som ni ser så är kabeln lite lång så jag ska korta ner den. Dock har jag svårt att fästa kabeln på väggen då den består av något underhållsfritt material (fråga mig inte vad) som är stenhårt. Det går inte att spika i den, men skulle tro jag kan borra med betongborr. Ovanför och på sidan av dörren är det även hålrum där kabeln lätt får plats och skulle isåfall bli helt gömd. Materialet bakom den hårda plattan i hålrummet är av metall. Några tips av hur man kan fästa kabeln på väggen / i hålrummet? Är montagelim ett bra alternativ?

Jag har lagt med 2 bilder som visar hur det ser ut nu.
    Tacksam för svar

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Lim är inget alternativ utan det är plugg och skruv/spik som gäller

3. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag hade köpt en vanlig kabelkanal av plast och målat dem i väggens färg. Dessa kan sedan limmas på väggen innan man lägger kabeln i dem.

• Laddar…
  4. F
    Medlem Nivå 8
    Säkerhetsbrytare och sen från den hade jag klammrat en kabel med JR klammer till uttaget. Varit ute för samma sak. Jag har bara hört å omvägar om att det kan finnas svart eklk eller motsvarande.

5. M
    Medlem · Nivå 11
    Det finns en svart plastkanal, vet dock inte hur den klarar UV-ljus. E-nr 1155383.

6. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Den där skall väl vara fast installerad och inte ansluten med stickpropp?

7. E
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar.

Jo den ska väl kanske vara fast installerad :)
    Fick samma svar från en kollega på lunchen idag.

Jag ska skicka efter en elektriker för jobbet.