Byggahus.se
Denna tråd är till en kamrat som skall ta bort en bärande vägg,
en konstruktör kommer kontaktas innan renoveringen sätts igång, men man kan aldrig hava för mycket kött på benen, som den tjocka flickan sa.

Befintligt bjälklag till övervåningens golv är 250mm i trä.
Under detta sitter råspont och efter det väv med luftspalt om 50mm.

Tanken är då att ta bort den bärande väggen och ersätta med en balk, och för att i sin tur få bort balken helt utan att den synlig så är tanken en stålbalk tack vare att man kan gå ner i storlek på höjden.

Men hur fäster man bjälklaget i stålbalken?

En idé:
Man fyller ut utrymmet i H-balken (HEA eller dyl) med limträ på vardera sida.
Detta limträ dras fast med bult och mutter om M10.
Då blir balken fyrkanting, därefter fäster man balkskor i trät till bjälklaget.

En fungerande konstruktion? Detta medför att man måste borra 10mm hål i stålbalken.

Fyll på med tankar och ideér.

Skjut fast balkskor i stålbalken med bultpistol.

Jag tryckte bara upp balken dikt an mot träet. Bjälklaget är väl krysskolvat så det kommer ingen vart.

Det kanske inte framgick men vi vill inte ha balken under bjälklaget utan iden är att såga upp den i liv med bjälklaget.

Här är en bild gjord av mig för att illustrera min ide.
det som sen tillkommer är balkskor för att få fast det uppsågade bjälklaget i balken / trät. Balkritning genomskär.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

invändningar?

Detta skulle någon kunna få räkna på;

Vid snabb telefonkontakt med en konstruktör så sades det att om vi väljer en stålbalk av typ HEA så skall det inte vara några problem med en med ca 200mm på höjden.

Skulle någon vänlig själ vilja räkna om hur hög en IPE balk blir istället.
Kort och gott kan en HEA 200 ersättas med en IPE 200/220/240/260?
Längd ca 6 meter.

Detta för att få ner bredden som måste fyllas med trä, samt egenviken, och därmed priset.

Det kan du räkna på själv - sök på HEA och IPE så kommer du att hitta tabeller med böjmotstånd Z - hitta en matchande IPE-balk (samma eller högre Z).

I övrigt så bör väl den lösning du ritat fungera. Vagnsbult och fyrkantsmutter s=1200 eller något sådant men det måste konstruktören kika på - man måste se så att balkskorna klarar lasten också - du har inte angivit någon upplagslängd?

Varför inte skippa balkskorna helt och lägga in reglarna direkt på balken, möjligen med en liggande regel för att få upp den i lagom höjd?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Blir nog svårt att få dit då - golv och bjälklag sitter väl redan där vad jag förstår.

Matti_75 skrev:
Skjut fast balkskor i stålbalken med bultpistol.
Eller rättare sagt: be en snickare med tillstånd på bultpistol göra det. ;)

Johan Gunverth skrev:
Eller rättare sagt: be en snickare med tillstånd på bultpistol göra det. ;)
Det finns bultpistoler idag som inte kräver utbildning, det är bara krutdrivna som kräver det. Idag finns det gas och tryckluftsdriva pistoler.

Matti_75 skrev:
Det finns bultpistoler idag som inte kräver utbildning, det är bara krutdrivna som kräver det. Idag finns det gas och tryckluftsdriva pistoler.
Aha, tack! Bra att veta. Senast jag frågade var för 5-6 år sedan och du fanns bara krut för ändamålet och jag fick inte hyra. Löste det med snickaren i släkten

Locke skrev:
Blir nog svårt att få dit då - golv och bjälklag sitter väl redan där vad jag förstår.
Exakt.

Längden mellan pelarna och därmed balken är ca 6meter.

Men hur långt är bjälklaget på de båda sidorna av balken? Det är ju den lasten som balken skall klara.

Locke skrev:
Men hur långt är bjälklaget på de båda sidorna av balken? Det är ju den lasten som balken skall klara.
Det är övervåningens golv, som skall bäras upp, ev även lite snötyngd genom kattväggarna.
ca 3,5m bjälklag på vardera sida om balken.

Ja, det blir allt lite last. Är nog bra att någon får räkna på det där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.