Byggahus.se

Hur få tillbaks betalning av VA-avgift till fel mottagare (Ett AB isf samfälligheten)

1. Thomas59
    Medlem Nivå 11
    Hej, jag betalade av misstag VA-avgiften (nästan 3000kr) till fel mottagare.

Betalade via min banks mobilapp och missade att ange att det var ett PG-nummer. Appen är default inställd på BG-nummer och nu slumpade det sig så att det fanns ett bankgironummer med samma siffror som betalningen då gick till.

Betalningen skedde i december 2014 men upptäcktes först för en månad sedan då VA-samfälligheten hörde av sig med krav på obetald avgift.

Har via bankgironumret fått fram vilket bolag, ett AB, som betalningen gått till och via Allabolag fått fram namn och nummer till VD. Ringde honom och han lovade att fixa återbetalning men det har han inte gjort och nu svarar han varken på mobil eller SMS. Har även namn och nummer till revisior/revisionsfirma.

Vilka legala (illegala?) möjligheter har jag att kräva tillbaks pengarna?

Polisanmälan? Vilket brott? Lär väl avskrivas!

Kontakt med revisorn? Inbetalningen måste ju ha bokförts men utan underlag=bokföringsbrott? Felaktig momsredovisning?

Skattemyndigheterna? Felaktig intäksredovisning, felaktig momsredovisning?

Banken? Gissar att dom inte kan göra något.

Kronofogden? Skicka kravbrev och gå via kronofogden om kravet inte betalas?

Vet att det kan vara svårt när betalning gjorts felaktigt till en privatperson men detta är ju ett bolag som måste redovisa intäkter/moms så jag tycker att det borde finnas något sätt att kräva bolaget på pengarna.

2. B
    Medlem · Nivå 11
    Det spelar ingen roll om det är ett företag eller privatperson, du har rätt att få tillbaka pengarna. Banken kan inte ta tillbaka dem. Revisorn och Skatteverket är nog meningslöst om personen trilskas. Felaktig momsredovisning är det inte. Jag ser inget större problem för företaget att bokföra detta korrekt och ändå knycka pengarna från dig. Det är bara att bokföra det som en skuld pga felaktig inbetalning och sedan "betala tillbaka" skulden till valfritt konto.

Ring Kronofogden och fråga. Kan de inte hjälpa dig är det troligen domstol som gäller.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har gjort samma misstag en gång. Då var det ett seriöst bolag som gensast betalade tillbaka. De var dessutom ganska vana vid problemet, deras ekonomichef berättader att de brukade få 4 - 5 felaktiga inbetalningar varje månad, de hade försökt få det andra bolaget att byta BG nummer. De ville behålla sitt kontonummer som de haft sedan stenåldern.

Man skall komma ihåg att bolaget som skall betala tillbaka kan ta en risk här. Det finns flera bedrägerivarianter som går ut på att lura folk att betala till ett konto. Bedragaren hör sedan av sig för att få en "återbetalning". Det försvårar spårningen. Dvs. det är bra om man omgående bevisar att det är "jag" som gjort den felaktiga inbetalningen.

Redigerat 10 mar 2015 19:46
  4. Thomas59
    Medlem Nivå 11
    OK, jag får väl skicka ett kravbrev och kolla med kronkalle. Tänkte även ta kontakt med revisorn brevledes med kopia till chefen för revisionsbolaget. Ska även ta ett snack med min egen revisor och se vad dom kan göra. Har ett AB själv.

Några fler tips. Vet ju var han bor annars...:mad:

5. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Balitic inkasso kan ju vara farligt att anlita, kan slå tillbaka.
    Min syster som håller på med sådant skakade bara på huvudet när inte firman svarar dig.
    Kronofogden är nog den enda möjligheten om det inte går frivilligt.

Protte

6. Thomas59
    Medlem Nivå 11
    Jo det finns utdrag från mitt konto på den felaktiga betalningen, vilket VD'n fått, och jag har begärt återbetalning till samma konto som betalningen gjordes ifrån.

Redigerat 10 mar 2015 21:28
  7. P
    Medlem · Nivå 8
    Du har gjort en misstagsbetalning och huvudregeln är att du har rätt att få pengarna tillbaka enligt principen om condictio indebiti. Undantag är om mottagaren är i god tro och har inrättat sig efter betalningen och här spelar tidsfaktorn roll. Men om mottagaren är bokföringsskydlig, vilket verkar vara fallet här, har mottagaren mycket svårt att hävda god tro.

Om de inte svarar på korrespondens hade jag skickat kravet för indrivning via KFM.

• Laddar…
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vad är det för skitappar ni använder?

Bankgironummer 9999-9999
    alt. 999-9999
    Plusgironummer 9999999-9
    Och bindestrecken skall vara med på rätt plats.

Går det inte att stämma apptillverkaren eller -distributören?

(Jag är kanske lite fördomsfull, för jag har själv aldrig kommit på tanken att använda mobiltelefonen för betalningar)

Redigerat 10 mar 2015 22:05
  9. Thomas59
    Medlem Nivå 11
    Ja jag håller med. Det är en dåligt designad mobilapp (Danske Bank). Man skriver siffrorna i en följd UTAN bindestreck och valet mellan PG/BG görs i överkant av appen med "flikmenyer". Borde ha reagerat då namnet på mottagaren visades men jag hade väl bråttom.

• Laddar…
  10. H
    Moderator · Nivå 25
    När jag gjorde missen så var det via Nordeas vanliga websida, alltså från datorn. Där man man skriva in vilka bindestreck man vill, den ignorerar dem.

11. C
    Medlem · Nivå 17
    Intressant. Eftersom man i SEB:s internetbank numera inte kan välja mellan BG/PG så trodde jag inte att det gick att förväxla dem. Men jag inser nu när jag testar lite att om man struntar i bindestrecket så poppar det upp en liten ruta där man kan välja BG/PG. Man lär sig nåt nytt varje dag :p

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Men som sagt var: Hur får man tillbaka pengar som man felaktigt har betalat till någon.
    Till en privatperson är det naturligtvis kört, men till ett företag?
    Detta kommer ju att drabba oss alla en vacker dag :p

Varför kan inte banken hjälpa till med det? Skitbanker :thumbdown:

13. C
    Medlem · Nivå 17
    Rent tekniskt är det förstås inget problem för banken att fixa detta. Bankerna gör regelmässigt sådana rättningar när de själva klantar sig. Men juridiskt skulle det nog bli lite knepigt om man kunde göra en betalning och sedan ångra sig efter att pengarna har kommit mottagaren tillhanda. Det är ju svårt att ställa utom rimligt tvivel att överföringen de facto var felaktig.

Jag skulle i detta läge skickat ett kravbrev med mottagningsbevis. Sen KFM och sedan tingsrätten om inget händer. Naturligtvis inkluderas ränta och omkostnader i kravet. Skulle bli väldigt förvånad om pengarna inte kom tillbaka på det sättet, men det kan ju ta lååång tid.

• Laddar…
  14. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Överförde av misstag 25.000:- till en fd granne för ett par år sedan. Gudskelov hade jag hennes mobilnummer kvar och hon betalade tillbaka pengarna. Innan dess hann jag ringa bankchefen som sa att de inte bara kan dra tillbaka pengarna. Jag skulle vara tvungen att fylla i en blankett, banken gör sedan en utredning, tar kontakt med den som fått pengarna och först därefter skulle jag eventuellt få tillbaka mina pengar.

15. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror nog att de allra flesta privatpersoner också skulle försöka få göra rätt för sig och skicka tillbaka pengarna.

Jag har full förståelse för att en bank inte kan återkalla en betalning som en av deras kunder gjort. Hur skall banken kunna veta att betalningen är ett misstag. Eller att inte personen redan avtalat med mottagaren om återbetalning, och då får dubbel återbetalning.