Byggahus.se

Hur få till trägolv med 20-talsutseende?

1. 0
    Medlem · Stockholm · 111 inlägg

007

Medlem
    Hej,
    i vårt 20-talshus har vi till största delen gamla trägolv. De består av relativt smala plankor (ca 10 cm) med ganska breda,oregelbundna springor mellan. Utmed väggarna ligger en bräda "på tvären" (Är det detta som kallas för fris?).

I en tillbyggnad vi har gjort skulle vi vilja få till liknande golv. Vi har tittat på utbudet av furugolv i handeln, men dels är dom för breda (oftast minst 16 cm om man vill ha 25-30 mm tjocklek), dels har dom alltid en "radie" i kanten på ovansidan som gör att det lyser nyproducerat. Vad är denna till för egentligen? Färre stickor, mindre risk för märken när man lägger in det?

Jag funderar på att beställa smalare plankor utan denna radie direkt från ett sågverk, och sedan lägga in dem direkt utan att torka ner dem till 8% fuktkvot. Vad tror ni om den idén? Kan man beställa hyvlat och på så sätt slippa att slipa golvet när det är inlagt? Eller hur gjorde man egentligen på 20-talet?

Sen är det ju färgen, dom gamla golven är rejält mörka. Men det blir ett senare problem...

2. S
    Medlem · 23 inlägg

Snickarnisse

Medlem

Re: Hur få till trägolv med 20-talsutseende?

Tjena!

Om du vill vara riktigt petig kan du leta efter gamla furugolv hos byggnadsvårdare så
    kan du få precis samma still på golvet.

Mvh Nisse

3. W
    Medlem · 943 inlägg

Wester

Medlem

Om du tittar i den tråden som heter något i stil med "jag vill se bilder på era golv" i denna delen av forumet så hittar du bilder på våra golv. Dessa e lagsa för att efterlikna orginal golven och de måttbeställde vi med dimensionen 100 x 35 mm. Sedan torkades de lite försiktigt men inte så de slutade krympa. Sedan la vi in dem och fick de springorna vi ville. Inte många som ser skillnad på de nya och de äldre i huset eftersom alla slipades och behandlades samtidigt

4. 0
    Medlem · Stockholm · 111 inlägg

007

Medlem

Tack för idéerna! Jag har letat lite efter beg. golv på nätet men utan framgång, får väl ta en sväng till Gysinge eller Nacka byggnadsvård.

Wester, dina golv är kanonsnygga! Några följdfrågor:
    - vilket sågverk beställde du hos? Vad blev priset?
    - hur länge lät du plankorna torka innan du la in dom?

/007

5. W
    Medlem · 943 inlägg

Wester

Medlem

En kille i vänersborg gjorde dem åt mig. 160 kr kvm betalde jag. De var tokade till runt 12% sedan låg de inne lite olika i de olika rummen men mellan 1 och 3 veckor. Vet inte vad fukthalten var mer exakt tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.