Har forumet något förslag på hur jag ska få till rätt area som behövs för att ventilera ut varmluften från kyl/frys.

Ta bort överskåpen löser ju problemet men de skulle jag gärna behålla i någon form.

Har varit haft det så här i 4 år. Oklart om det varit ett problem, men nu börjar frysen att få svårt att hålla temp.

• Kyl/frys i kök med överskåp som kan hindra ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit köksskåp utan dörrar med tätt placerade hyllor som kan blockera ventilationen för kyl/frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kan du tänka dig att ha ventilationsgaller i luckorna till överskåpen?

Borra/såga hål längst bak i botten på överskåpen, sätt ett galler. Lämna/fixera luckorna till överskåpen någon cm öppen. Men om din kyl/frys fungerat tidigare och inte i år så kanske du felsöka där också.

BirgitS
Om det inte är så att överskåpen har indragen rygg för då får man ta upp hål i bakstycket i stället.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ikea har särskilt överskåp där den bakre väggen är framflyttad typ 5 cm= skåpdjupet är 5 cm mindre.
Själv sågade jag ut en spalt på några cm längst bak i överskåpet limmade ett fin maskit nät övers, samt limmade en vit masonitsliva inne i skåpet.
Bakom skivan kan luften passet.

BirgitS BirgitS skrev:
Om det inte är så att överskåpen har indragen rygg för då får man ta upp hål i bakstycket i stället.
Tack för svar alla.

Överskåpen har indragen rygg och ett bakstycke är redan borttaget helt. Bara se till att luckorna är lite öppna då.

Då kanske detta inte är anledningen till att frysen krånglar då.
G Guybrush666 skrev:
Har forumet något förslag på hur jag ska få till rätt area som behövs för att ventilera ut varmluften från kyl/frys.

Ta bort överskåpen löser ju problemet men de skulle jag gärna behålla i någon form.

Har varit haft det så här i 4 år. Oklart om det varit ett problem, men nu börjar frysen att få svårt att hålla temp.

G Guybrush666 skrev:
Tack för svar alla.

Överskåpen har indragen rygg och ett bakstycke är redan borttaget helt. Bara se till att luckorna är lite öppna då.

Då kanske detta inte är anledningen till att frysen krånglar då.
Är det galler och rör på baksidan skåpen.

J jonaserik skrev:
Är det galler och rör på baksidan skåpen.
Japp.

G Guybrush666 skrev:
Japp.
Då ska det ventileras på baksidan. Som en del säger , normalt så brukar det vara en glipa upptill på skåpen med galler som ventilation ut. Inte mycket till vent med dom små hålen som syns på fotot. Och ingen snygg borrning. Bäst är nog att borra ett antal hål 75 mm i taket på skåpet och lika ut på frontbrädan ovanför. Allt är en smaksak hur man ser det, finns runda plastdelar med nät i som kan tryckas in. I skåpet är pefekt för lite torrvaror som knäcke-kakor-skorpor eller annat.
Ventgaller hittar du med """ runda ventilationsgaller """

Jag brukar köpa ventgaller/ventiler i rostfritt för båt. De är ofta billiga och passar ibland bättre om man har en "traditionell" stil hemma.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Enkel mindresnygg lösning är Ventgaller i luckan.
Snyggare och jobbigare är att bygga om överskåp och lucka så du får in en passbit med Ventgaller ovan kyl o frys mot ombyggt skåp.

Ta bort listen med små hål i överkanten. Borde räcka för att få snurr på luften. Tanken är ju att man skall ha ett galler ovanför skåpen, men det får ju inte plats hos er. Men dom borrade hålen lär inte räck.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.