Vi har köpt ett enplanshus byggt 54 som ska byggas till.

Den gamla husdelen kommer innehålla de sociala ytorna som entré, kök, matrum, vardagsrum, gästtoalett och bibliotek. Här finns även trappa ner till källaren som kommer innehålla bl a tvättstuga och relaxavdelning (med toa).

Tillbygnaden kommer ske öster om den bef. byggnaden då det är ena möjligheten att bygga till. Den nya byggnaden ska innehålla 3 sovrum varav ett med walking closet (antingen en till oss bägge eller vars en - så att sambon kan ha sin röra ifred :cool:), ett familjebadrum som om jag förstått det rätt måste vara handikappvänligt? samt 2 mindre kontor.

Jag har inga exakta mått ännu (hoppas kunna få dessa i morgon) men tillbyggnaden kommer vara ca 12m från norr till söder sas. I öster - väster är det mer flexibelt. (Gamla huset är nästan fyrkantigt).

Hur skulle ni tänka vid utformandet av planlösningen? Ingången hanmar alltså i öster. Förskutet åt någon meter norr om mitten. Det finns inte någon särskild utsikt att ta tillvara heller. Ett trädäck kommer byggas till söder om den gamla delen dock.

Hoppas kunna lägga upp en ritning i morgon men skulle uppskatta input redan nu.

Har fått ritningar av kommunen nu i PDF på det gamla huset. Kan man ladda upp dessa i ArchiCAD eller måste man rita in hela bygget?

utgår från att du får rita in det. Finns ju ingen chans för den stakars datorn att kunna måttsätta rätt utifrån en PDF

Efter lite bråk med ArchiCAD (det är tydligen inte som att cykla - man glömmer visst hur man gör) har jag nu utgått ifrån ursprungsritningen på huset och ritat om för att visa hur det ser ut idag samt de ändringar vi vill göra. Hoppas det räcker så länge så får jag fortsätta slåss med programmet när jag kommer hem ikväll.

huset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Söder är uppåt, öster till vänster, väster till höger och norr neråt i bilden.
Det kan vara lite svårt att se måttangivelserna (alla måttangivelser är innermått) men östra väggen är 7100, västra 6000, hela huset är 10800 långt och på norra väggen uppdelat i 4800 resp 6000 (vägg mot kök).

Vad som inte finns med på bilden är att vi tänkt bygga till en hall/ entré i hörnet mellan köks- och toavägg. Den stora tillbyggnaden måste ligga mot östra väggen och får gärna gå lika långt ut som matrummet dvs vara minst 9900 lång. Ska den vara längre så måste det vara åt norr.

Vi vill ha ingång till tillbyggnaden från vardagsrummet. Osäker på om vi vill ha ingången vid biblioteksväggen eller vid ytterväggen, det beror mest på vad som passar bäst i tillbyggnaden.

Förrådet är idag garderober och layouten på trappan vill vi göra om samt ev. vända (den är extremt brant och vi vill dessutom ha den lite mer integrerad i layouten då vi ska använda källaren mer - idag är trappan innesluten i ett eget rum på bottenplan). Ett alternativ är att låta väggen löpa förbi nuv. trappa hela vägen bort till gästtoan och sätta ingång i andra änden (vid matrummet) istället men som sagt det beror lite på var ingången till tillbyggnaden finns.

Tillbyggnaden ska som sagt innehålla:
1 Master Bedroom med 1 el. 2 Walking Closet
2 Sovrum
2 mindre kontor
1 familjebadrum

Tips och idéer?

Sådär, gjorde en snabbskiss i morse på tillbyggnaden (fick en idé i natt). Laddar upp den och hoppas på lite synpunlter nu när ni får något mer reellt att titta på. Den är kanske inte optimal men bara att få in alla rummen är ju ett steg i rätt riktning.

Planlösningen innehåller inga mått (hann inte innan jag skulle åka till jobb) så jag skriver in dem här istället. Dörrarna kan ni ta med en nypa salt. Vissa är eg. bara "hål" i väggen och andra bara för att illustrera ungeför var dörrarna kommer vara. Vilket håll dörren går åt kommer jag inte ihåg hur man ändrar.

Den gamla delen av huset är det som betecknas som WC, Bibliotek, Kök, Matrum och Vardagsrum. I köket kommer även trappan ner till källaren att vara.

Gamla delen är från väster till öster 10,8m. nya delen 11m.
Bibliotek + Vardagsrum är Norr till söder 7,1m, nya delen med M.B och Badrum är 10,1
Kontoren mäter tillsamman 5 m väster till öster.

Synpunkter?

plan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga synpunkter?

Ska jag utgå ifrån att jag lyckats få ihop en perfekt planlösning på första försöket? ;0)

M
Jag hade absolut gått till en arkitekt... Med en sådan stor utbyggnad som förmodligen kommer att kosta sina rediga slantar så är arkitektkostnaden en väl investerad peng. Din ritning ser lite märklig ut - köket är jättestort, vardagsrummet och det stora sovrummet är nästan lika stora. Hallen ser ut att ta alltför mycket yta i anspråk. Den lilla WC:n är lika stor/liten som kontoren. Osv.

Alltså - ta med ritning över nuvarande hus (korrekt måttsatt!), ta många foton över hur det ser ut idag, både inomhus och utomhus för att få en uppfattning om tomtens förutsättningar. Gör en lista över de funktioner ni önskar och ge sedan arkitekten detta underlag. Jag är övertygad om att det kommer att blir bättre än din ritning (ta inte illa upp...). Arkitekter går väl inte x antal år på universitet för inget får man hoppas...

(Och en liten petitess - rummet längst upp till höger, är det där bakfylla ska botas? Tänkte på stavningen... :p )

Köket vill vi ha jättestort (nästan så att vi börjat fundera nu på om det kanske blir för litet) :o
Vardagsrummet måste ha lite yta för att få plats med vår stooora soffa och för att man ska slippa sitta hela vägen in i projektorduken. Och sovrummet är inte mkt större än det vi har idag.

Kontoren blir små, bara aningens större än gästtoan. I dagsläget har vi ett ngt större kontor som vi delar på (fortfarande inte jättestort) och utrymmet är det inget fel på men vi blir galna på varandra. Jag vill kunna sätta mig i min skrivbordsstol utan att han lagt kläder där, använda skrivbordet utan att han ställt petflaskor där och slippa se hans godispapper som han av ngn outgrundlig anledning inte klarar av att stoppa i papperskorgen.

Han vill däremot slippa mina papper som ligger överallt (kreativt kaos), min symaskin och musiken jag har på när jag sitter vid datorn (inte riktigt hans smak). Så vi tänkte 2 mindre kontor som totalt får en lite större yta än vi har idag.

Arkitekt funderar vi på men vi vill gärna klura lite själva först (bra karl reder sig själv heter det väl? ;))

Lade upp ritningen på ett annat forum oxå och fick en del bra synpunkter så en ny uppdaterad ritning kommer.

Jag skulle gå till en arkitekt, omedelbums. Det är alldeles för många problem med den där utbyggnaden för att du ska kunna lösa dom på ett optimalt sätt. Och även om du gör det, så kommer det att leda till kompromisser som du kommer att få leva med och störa dig på resten av livet.

För det första, utbyggnaden är nästan lika stor om inte större än det ursprungliga huset. Kommer den nya delen att se exakt likadan ut som den gamla utvändigt? Dvs, kommer man att se att huset består av en äldre och en nyare del? Problemet med så stora utbyggnader är att det sällan blir snygga övergångar till dom äldre delarna. Dom nya "tar över" och dom äldre blir så att säga överskuggade. Är det ett gammalt hus med en nyare mindre tillbyggnad, eller ett nytt hus med en äldre blindtarm?

Vanligtvis kan man lösa det på två sätt. Antingen "gifta ihop" dom båda delarna till en och samma. Dvs, du behöver renovera den äldre delen så att den smidigt blir en del av helheten. Samma ytbeklädnad, samma fönster, osv. Det andra sättet är att göra ett klart avstamp i tiden, och ta fram det faktum att huset består av två delar, en äldre och en nyare. Men övergången behöver då göras tydligare. Som det är nu är den nya delen en rak fortsättning av den gamla, och det kommer helt enkelt inte att se bra ut. Ett sätt att göra det hela är att bryta upp volymen till två delar, med en mindre "sluss" emellan.

Ett annat problem med planlösningen är att huset är väldigt långsmalt, och att det blir en passage rätt igenom hela huset som kommer att användas som transportsträcka. Korridoren i den nya delen tar ungefär lika stor plats som fyra "kontor". Från köket kommer man att gå genom vardagsrummet längs den inre långsidan, och genom hela korridoren. Dörren till master bedroom är dessutom allra längst bort, och ni kommer att störa er till förbannelse på att man måste gå den långa omvägen till sovrummet. Jag skulle föreslå att man satte in en ny dörr till sovrummet närmare vardagsrummet.

Ett sätt att lösa problematiken är att bryta upp volymerna till två, och sätta den nyare delen på tvären mot den gamla, så att byggnaden bildar ett T. Det skulle minska korridorsytan västentligt, och gruppera rummen mer logiskt. Master bedroom och walk in closet i ena änden, dom två sovrummen i andra änden, badrummet mellan dom i korridorens förlängning, och kontoren som en sluss mellan byggnaderna. Det skulle dessutom ge fler hörn till byggnaden, med möjligheter till fler skyddade uteplatser.

Helt klart bra synpunkter och vi kommer ta kontakt med en arkitekt innan vi börjar med tillbyggnaden. Dock ska vi renovera gamla delen redan nu i höst och då måste vi ha ett hum om hur tillbyggnaden ska se ut så att vi inte får göra om ngt pga detta.

Tillbyggnaden kan inte läggas på tvären pga tomtens beskaffenhet (långsmal). Den gamla delen ska helrenoveras (ny fasad och nya fönster) så det ska se enhetligt ut. Dock kommer tillbyggnadens tak troligen bli ngt högre så en liten skillnad blir det ju..

Får fundera vidare helt enkelt

Vilken omgivning har den här tomten? Utsikt? Insyn? Tradition och historia; vad väntar man sig för byggnader i de här kvarteren? Det kanske låter bakvänt, men en jättebra idé är faktiskt att BÖRJA med att formge trädgården! Om man vet vad man vill ha ut av sin trädgård får man ett hus som helt enkelt passar in mycket bättre.

Man måste också vara medveten om planbestämmelserna. Varför inte starta med ett besök på stadsbyggnadskontoret! Begär fram samtliga beviljade bygglov plus den detaljplan som berör fastigheten.

Toaletten har dörr in mot köket. Det är inte så kul alla gånger.

Planlösningen är väldigt mycket "hotell"; en lång korridor med dörrar på var sida.

Det är väldigt lång från sovrumsdörren till toaletten. Inte så kul om man ska upp och kissa mitt i natten. Man får traska genom hela den långa korridoren, genom vardagsrummet och in i köket innan man äntligen är framme.

Och det språkliga: det heter "Walk-in closet", inte "walking closet" (vandrande garderob?). Jag hade iofs undvikit hela förbistringen genom att använda det väl inarbetade svenska ordet "klädkammare".

billy_baver skrev:
Vilken omgivning har den här tomten? Utsikt? Insyn? Tradition och historia; vad väntar man sig för byggnader i de här kvarteren? Det kanske låter bakvänt, men en jättebra idé är faktiskt att BÖRJA med att formge trädgården! Om man vet vad man vill ha ut av sin trädgård får man ett hus som helt enkelt passar in mycket bättre.

Man måste också vara medveten om planbestämmelserna. Varför inte starta med ett besök på stadsbyggnadskontoret! Begär fram samtliga beviljade bygglov plus den detaljplan som berör fastigheten.
Ingen särskild utsikt att ta hänsyn till (bla granne med Pizzerian..), insynen idag är lite väl hög men det ska vi råda bot på. Superbra idé att börja med trädgården. vi har faktiskt redan en hel del funderingar där såsom social del åt söder, ätbar del åt öster och en "finare" del åt norr där det även blir en dörr ut från biblioteket till en uteläshörna. Tror det faller mer på plats när vi väl fått nycklarna (längtar).

Stadsbyggnadskontoret har jag varit på (tycker nästan synd om dem) och fått alla papper som övht kan kopplas samman med huset samt ställt alla dumma frågor jag bara kunde komma på. Hade ett helt A4 block med mig. Ska dit i morgon igen för att kolla så jag fixat allt som ska fixas till bygglovet (gäller inte den stora tillbyggnaden då för den skaffar vi ett nytt bygglov för).

Det finns ingen röd tråd i området. 1-plans, 1½-plans, 2-plans. Trähus, tegelhus, putsade hus i alla färger och former. Området är ffa från 40-80 talet fast genomgår mycket förändringar just nu.

Redigerat:
Där är ett badrum mitt emot det stora sovrummet (?) eller ja även det felstavat (bardum) men har man bråttom så har man.

Har kommit fram till en lösning som vi tror funkar men vågar inte säga säkert förrän vi flyttat in och kan kolla de exakta måtten på det bef. huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.