Byggahus.se

Hur få till en ljus gråbrun färg på köksbänk?

8k läst  8 svar

1. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Till att börja med vill jag varna känsliga personer för att detta kan tyckas vara "nörderi" och höjden av perfektionism. Har du svårt för sånt kan du sluta läsa :)

Det hela handlar hur som helst om att jag vill få till den perfekta färgen på mina köksbänkar som är av massiv ek. Dom är idag endast behandlade med träolja och har med åren bara blivit gulare och gulare dessutom.

Jag vill få till en ljus gråbrun (mest grå) färg på träet. Det jag kommer göra som kan vara bra att veta är att slipa ner dem också eftersom det är massa fula märken på dom.

Man kan säga att jag prövat det mesta känns det som. Att skriva denna tråd är lite av mitt sista hopp. Jag har varit på de flesta webbsidor som dyker upp när man söker på en mängd olika sökfraser på Google. Bl a denna: https://fasonblog.wordpress.com/2014/07/02/att-fa-ljust-tra-att-se-gammalt-ut/

Jag har provat olika kombinationer men man kan kortfattat säga att jag prövat följande:

- Silverbets
    - Oljebets 925 Mörk ek
    - Oljebets 904 Järnvitriol
    - Järnvitriol
    - Stålull + vinäger + te

Jag har kommit fram till att ett problem är att det blir för mörkt på de mörka områderna när man lyckas få det bra grått på de ljusa områderna. Men om man späder ut det så att betsen blir ljusare så blir det istället för brun/gult då förmodligen eftersom originalfärgen skiner igenom mer då.

Är det någon som ligger inne på ett bra recept? :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4557.jpg

IMG_4559.jpg

och här har jag Photoshopat köksbänken ungefär den stil jag vill ha:

IMG_4557_ps.jpg

Redigerat 26 jul 2016 22:57
    • Laddar…
  2. N
    Medlem · Nivå 8
    Kul tråd.

Jag föreslår att du testar med en silvergrå bets i botten, slipar av lätt med fint sandpapper, och sedan lägger en andra sväng med tunnare brun / svart bets ovanpå. Eller tvärtom.

Tyvärr finns det ingen bets som späder sig själv selektivt beroende på insugningsförmåga, så du kommer alltid att få mörkare eller mer mättade partier som tar upp mer. Genom att mätta dessa ytor först så kommer de att ta upp mindre av den efterföljande behandlingen. Och kom ihåg att bets ska björnas in i träet med typ linnetrasor eller dylikt, så har du inte testat den metoden än - gör det.

3. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Undrar lite angående hur jag ska göra med den vanliga träoljan. Måste jag ha på den sist för att den ska skydda bänkskivan?

4. N
    Medlem · Nivå 8
    Träolja gör inte mycket för att skydda betsade ytor. I bästa fall får du en fet hinna som skyddar lite, men det blir klibbigt och fult. Betsade ytor klarlackas.

5. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
  6. N
    Medlem · Nivå 8
    Klarlack blir ju en slityta, d.v.s. att du skadar lacken istället för träet. Oljor och vax är mer av en impregnering som typ skyddar mot fläckar, men i gengäld så är de lättare att underhålla.

Värt att nämna är, att det finns betydligt fler oljor och vaxer som är godkända för kontakt med mat, och med det sagt skulle jag själv luta åt någon slags vaxbehandling följt av polering.

7. S
    Medlem · Nivå 16
    Testa att ånga med ammoniak. Eken grånar.

Kallas visst rökt ek.

Redigerat 28 jul 2016 12:51
  8. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Det finns speciell olja för bänkskivor av trä, kolla tex på Bauhaus, köp den dyraste, behandla minst 2 ggr, tada!

9. M
    Medlem Nivå 8
    Jag skulle testa att bryta en svart bets med lite vitt.

Sedan gulnar gärna trä om man tvättar det med varmt vatten, trä ska skuras med kallvatten.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka