Jag behöver tips på hur jag kan få tag i kortare kökslådor. Efter att lägenheten kompletterades med en balkong har det tillkommit en balk på insidan som gör att skåpet inte får plats.

Har förgäves letat i alla skåp, lådor och på alla synlig stommar efter vem som har tillverkat köket för att få tag i reservdelar.

Från kanten till hålets mitt är det 3,7 cm
Mellan hålen mätt från centrum är avståndet 3,5 cm
Från kanten till mittersta hålraden är avståndet 26,2 cm
Skåp yttermått: 70,3 x 39,9 cm
Skåp innermått: 67,2 x 36,8

Frågan är alltså vilka lådor kan passa och vem kan ha tillverkat köket? Djupet på lådorna kan vara allt från 30 cm till dryga 40 cm.

Lådorna är från Blum, som är en stor underleverantör, och diskhon är från Franke om det ger några ledtrådar.

( många verkar tyvärr söka info om vad de har för kök. Det är ju idiotiskt egentligen att man inte har en huspärm/lägenhetspärm där detta framgår så man kan få tag på reservdelar. Men men, jag lovar att jag kommer börja samla all sån info)

• Köksskåp med öppen låda under bänkskiva, visar väggen där en balk är tillagd, vilket orsakar problem med skåputrymmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av ett köksskåp med synliga skenor och hål för montering av lådor.
    Skapa konto
  • Hörnplacering av träfärgade köksskåp med silverhandtag.
    Skapa konto
  • Ljust träfärgade köksskåp med två dörrar och silverfärgade handtag.
    Skapa konto
RoTe
Är det inte bara att kapa dom?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Lådorna är i metall med lite kluriga infästningar. Det kan gå att kapa dem men inte givet att det blir bra.

RoTe
F Frsto skrev:
Lådorna är i metall med lite kluriga infästningar. Det kan gå att kapa dem men inte givet att det blir bra.
Själva skenan lär du nog kapa i framkant på lådan men själva lådan är väl bara att kapa och limma ihop igen?

RoTe RoTe skrev:
Själva skenan lär du nog kapa i framkant på lådan men själva lådan är väl bara att kapa och limma ihop igen?
Ser tyvärr ut som att lådan är gjord av plåt.
Låda av plåt inuti ett skåp eller hylla.
Skapa konto

Kul när man får bilder av köksluckor när frågan handlar on lådor.......

Kane har en förstoring av skenan och jag har något liknande system.
Lådförstycket sitter med ett beslag som är skruvat i lådsidan.
Ta bort beslaget, kapa sidan, borra nytt hål i sidan, skruva tillbaka, kapa lådbotten sätt tillbaka lådförstycket.

Men om vi får en bild på lådsidan kan man ju se om jag hade rätt.

Mina skåp är inköpta på NJ Bäcklunds i Umeå om det är till någon hjälp.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Ta bort beslaget, kapa sidan, borra nytt hål i sidan, skruva tillbaka, kapa lådbotten sätt tillbaka lådförstycket.
Har för mig att dessa plåtlådor klickas ihop. Men det behöver inte vara fallet här då jag inte sett någon bättre bild på dem än..

Så här ser lådorna ut. De är i plåt. Går kanske att modda, men jag är som sagt även öppen för att köpa kortare lådor eller färdiga korta delar om det finns.

• Metallåda fylld med köksredskap i en öppen köksskåpslåda.
    Skapa konto
  • Vit kökslåda i plåt som är utdragen, fylld med köksredskap som vispar och skedar, placerad på en marmorerad bänkskiva.
    Skapa konto
  • Metallåda med verktyg och sax, belägen i ett kök nära diskbänken, med träfront och metallbeslag.
    Skapa konto
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Ikea hade iaf för några år sen lådhurtsar med 45cm djup. Är nog enklast att byta hela stommen mot en sån. Sen är ju frågan om fronterna passar….

BirgitS
F Frsto skrev:
Så här ser lådorna ut. De är i plåt. Går kanske att modda, men jag är som sagt även öppen för att köpa kortare lådor eller färdiga korta delar om det finns.
Lådsidan ser ut som en vanlig äldre modell av Tandembox från Blum. Du kan ju kolla om de har lagom korta sidor och beslag som du kan använda ihop med befintlig front, bakstycke och avkapad botten.
https://www.theofils.se/ladsystem-tandembox/ladsidor-tandembox/

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kanske lättare att göra lådan smalare, dvs ersätta bakstycket i plåt med en anpassad del av plywood el furu.
Stommen får du modda i bakkant så den går förbi balken och skenorna monteras på en ny sida alt på en regel i rätt bredd så lådan kan smita förbi balken.
Fronten behöver du inte kapa utan flyttar bara in beslaget..
För att dölja glipan sätts en passbit bakom lådfronten...

Bara en idé.

Kan nu meddela att det gick att beställa hem nya lådsidor från Theofils som är Blums återförsäljare i Sverige. Gick att beställa i flera längder. Det gick sedan enkelt att bara byta sidorna genom att skruva av fronten och sedan öppna ett spänne på sidan. Beslaget är alltså inte ditskruvat utan spänt. Fick även såga av bottenskivan.

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Just den här modellen heter Blum metabox. Både Blum Sverige och Theofils hade bra service och var snabba med att svara på frågor. Det finns även bra guider på Youtube som visar montering och demontering.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det var ju bra att veta.
Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.