Jag behöver tips på hur jag kan få tag i kortare kökslådor. Efter att lägenheten kompletterades med en balkong har det tillkommit en balk på insidan som gör att skåpet inte får plats.
Har förgäves letat i alla skåp, lådor och på alla synlig stommar efter vem som har tillverkat köket för att få tag i reservdelar.
Från kanten till hålets mitt är det 3,7 cm
Mellan hålen mätt från centrum är avståndet 3,5 cm
Från kanten till mittersta hålraden är avståndet 26,2 cm
Skåp yttermått: 70,3 x 39,9 cm
Skåp innermått: 67,2 x 36,8
Frågan är alltså vilka lådor kan passa och vem kan ha tillverkat köket? Djupet på lådorna kan vara allt från 30 cm till dryga 40 cm.
Lådorna är från Blum, som är en stor underleverantör, och diskhon är från Franke om det ger några ledtrådar.
( många verkar tyvärr söka info om vad de har för kök. Det är ju idiotiskt egentligen att man inte har en huspärm/lägenhetspärm där detta framgår så man kan få tag på reservdelar. Men men, jag lovar att jag kommer börja samla all sån info)
Har förgäves letat i alla skåp, lådor och på alla synlig stommar efter vem som har tillverkat köket för att få tag i reservdelar.
Från kanten till hålets mitt är det 3,7 cm
Mellan hålen mätt från centrum är avståndet 3,5 cm
Från kanten till mittersta hålraden är avståndet 26,2 cm
Skåp yttermått: 70,3 x 39,9 cm
Skåp innermått: 67,2 x 36,8
Frågan är alltså vilka lådor kan passa och vem kan ha tillverkat köket? Djupet på lådorna kan vara allt från 30 cm till dryga 40 cm.
Lådorna är från Blum, som är en stor underleverantör, och diskhon är från Franke om det ger några ledtrådar.
( många verkar tyvärr söka info om vad de har för kök. Det är ju idiotiskt egentligen att man inte har en huspärm/lägenhetspärm där detta framgår så man kan få tag på reservdelar. Men men, jag lovar att jag kommer börja samla all sån info)
Medlem
· Västerbottens län
· 17 951 inlägg
Kul när man får bilder av köksluckor när frågan handlar on lådor.......
Kane har en förstoring av skenan och jag har något liknande system.
Lådförstycket sitter med ett beslag som är skruvat i lådsidan.
Ta bort beslaget, kapa sidan, borra nytt hål i sidan, skruva tillbaka, kapa lådbotten sätt tillbaka lådförstycket.
Men om vi får en bild på lådsidan kan man ju se om jag hade rätt.
Mina skåp är inköpta på NJ Bäcklunds i Umeå om det är till någon hjälp.
Protte
Kane har en förstoring av skenan och jag har något liknande system.
Lådförstycket sitter med ett beslag som är skruvat i lådsidan.
Ta bort beslaget, kapa sidan, borra nytt hål i sidan, skruva tillbaka, kapa lådbotten sätt tillbaka lådförstycket.
Men om vi får en bild på lådsidan kan man ju se om jag hade rätt.
Mina skåp är inköpta på NJ Bäcklunds i Umeå om det är till någon hjälp.
Protte
Så här ser lådorna ut. De är i plåt. Går kanske att modda, men jag är som sagt även öppen för att köpa kortare lådor eller färdiga korta delar om det finns.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 241 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 241 inlägg
Lådsidan ser ut som en vanlig äldre modell av Tandembox från Blum. Du kan ju kolla om de har lagom korta sidor och beslag som du kan använda ihop med befintlig front, bakstycke och avkapad botten.F Frsto skrev:
https://www.theofils.se/ladsystem-tandembox/ladsidor-tandembox/
Kanske lättare att göra lådan smalare, dvs ersätta bakstycket i plåt med en anpassad del av plywood el furu.
Stommen får du modda i bakkant så den går förbi balken och skenorna monteras på en ny sida alt på en regel i rätt bredd så lådan kan smita förbi balken.
Fronten behöver du inte kapa utan flyttar bara in beslaget..
För att dölja glipan sätts en passbit bakom lådfronten...
Bara en idé.
Stommen får du modda i bakkant så den går förbi balken och skenorna monteras på en ny sida alt på en regel i rätt bredd så lådan kan smita förbi balken.
Fronten behöver du inte kapa utan flyttar bara in beslaget..
För att dölja glipan sätts en passbit bakom lådfronten...
Bara en idé.
Kan nu meddela att det gick att beställa hem nya lådsidor från Theofils som är Blums återförsäljare i Sverige. Gick att beställa i flera längder. Det gick sedan enkelt att bara byta sidorna genom att skruva av fronten och sedan öppna ett spänne på sidan. Beslaget är alltså inte ditskruvat utan spänt. Fick även såga av bottenskivan.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 951 inlägg
Det var ju bra att veta.
Protte
Protte
Klicka här för att svara