Hur få tag i gömt föremål i hus man ej längre bor i

33k läst  109 svar

1. N
    Medlem Nivå 7
    Står klart och tydligt att man inte behöver riva något!!

• Laddar…
  2. D
    Medlem Nivå 8
    "Nya ägare kan.omöjligt hitta det om dom inte typ river ut hela huset."
    Men eftersom det visuellt kan konstateras antar jag att det sitter bakom befintlig fasad eller liknande som TS kan se.

3. A
    Medlem Nivå 4
    Problemet med att fråga är ju att den nya ägaren då kan leta fram föremålet, behålla det och hävda att det aldrig existerat.

4. D
    Medlem · Nivå 15
    Om man säger att något finns på fastigheten men inte vad eller var så blir det väldigt svårt för ägaren att göra så.

5. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Och det skulle också minimera min välvilja att samarbeta med främlingen

• Laddar…
  6. D
    Medlem · Nivå 15
    Jag säger inte att husägaren ska gå med på att släppa in någon med den informationen. Men man kan kanske komma överens om ägarförhållanden innan man ger information som kan medföra att gömman hittas.

7. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Jag skulle inte heller gå med på att fastställa ägarförhållanden innan jag har sätt föremålet

Som jag ser det skulle jag som fastighetsägare har ett stort fördel i förhandlingen. Föremålet befinner sig (troligtvis) på min fastighet och kan inte tas därifrån utan min tillåtelse. Så länge föremålet inte hittas, kan det heller inte bevisas att den finns där, och blir det väldigt svårt för främlingen att sätta krav på mig.

Den fördelen skulle jag inte vilja förlora utan vidare.
    Jag kan tänka mig att jag går med på att hämta den utan att främlingen får möjlighet att se den och att han därefter får bevisa (bildbevis?) att släktingen ägde den och att han är enda arvinge. Eventuellt får det gå till dödsboet, så att alla arvingar får sin del.

Annars får det gå genom polisen och då får de bestämma hur det går vidare.

• Laddar…
  8. D
    Medlem Nivå 8
    Ja det är en rävsax som sagt.
    Att en helt okänd person knackar på dörren och drar en typisk "Nigera-scam" historia gör inte saken bättre.

9. Martin_B
    Medlem · Nivå 13
    Så kan någon göra mot en annan som den vill jävlas med.

"Det ligger ett föremål till ett värde av 50 miljoner kronor på en undangömd plats i detta hus. Föremålet tillhör mig. Skulle jag kunna få hämta det?"
    Ägaren säger "nej, tyvärr, inte nu, jag har feber och är jättesjuk, du får återkomma om ett par veckor" och stänger dörren.
    Samma kväll påbörjas en invändig rivning av sällan skådat slag - husägaren hinner fylla 10 containrar innan den är färdig.

Två veckor senare återkommer personen och säger "Ursäkta mig, men jag ville bara meddela att jag tog fel på hus. Huset med det gömda föremålet ligger visst på parallellgatan 30 meter bort".

:D

10. K
    Medlem · Nivå 6
    Nja, vad jag läst mig till i det rättsfall som refereras tidigare i tråden så kan dödsboets delägare begära handräckning av kronofogden, och du som husägare har inte något att sätta emot i det läget. Vad de måste kunna bevis för att KF ska gå med på handräckningen är väl mer osäkert dock.

11. A
    Medlem Nivå 4
    Du får knappast hjälp av Kronofogden om du inte har specifika uppgifter om vad det är för föremål, samt var det finns gömt. Problemet är väl att dessa uppgifter blir offentliga när du lämnar över dom till myndigheten.

• Laddar…
  12. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Sedan tror jag inte heller att kronofogden gillar att bli inkallad om man inte ens har försökt att fråga fastighetsägaren om man kan få tillbaka föremål A som ligger på plats B.

13. D
    Medlem · Nivå 15
    Varför måste kronofogden veta exakt var det ligger? Vad det handlar om ochviöken fastighet det gäller fattar jag att de måste veta. Men om det finnd bakom golvlisten till höger om köksflrren brhöver ju inte komma fram fören det är dags att hämta prylen.

14. R
    Medlem · Nivå 9
    Oavsett hur det kommer gå till att få tag i föremålet. Man blir ju grymt nyfiken på vad det är. Samma som med den andra liknande tråden där man inte fick veta något. :confused:

15. B
    Medlem Nivå 8
    Om jag bodde i huset så skulle jag resonera på följande sätt:
    • Om du ringer på, drar den här historien och ber att bli insläppt så ringer det definitivt varningsklockor och mitt svar blir nej. Därifrån får du en uppförsbacke att övertala mig om sina ärliga åsikter.
    • Om du gör enligt ovan men dessutom har fler personer med dig så ringer det ännu fler varningsklockor.
    • Om du ringer och framför ditt ärende på ett trovärdigt sätt så skulle jag i alla fall lyssna.
    • I samma sekund du blandar in kronofogde eller liknande så kan du glömma alla typer av samarbetsvillighet från min sida.
    Om vi nu tänker oss att du har en trovärdig historia som du framför på ett icke-framfusigt sätt så skulle mitt svar bli:
    • Vad är det som är gömt?
    • Hur styrker du din äganderätt?
    • Var är det gömt så att jag kan kontrollera?
    Om du inte har trovärdiga svar på de två först blir det inget.
    Om du inte vill svara på den tredje så blir mitt svar att jag har full förståelse för att du inte litar på någon du inte känner, men det gör inte jag heller, Om du trots det envisas så får du se till att det blir värt besväret för mig, t.ex. ett avtal att i tredje parts närvaro komma in och titta mot en avgift på 5000 om föremålet inte hittas + 10% av värdet om det hittas.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: