Hur få tag i gömt föremål i hus man ej längre bor i

33k läst  109 svar

1. T
    Medlem · Nivå 8
    Har en fråga om en sitation.
    Säg att en person bott i ett hus och flyttat ut.
    Efter ca 10år får reda på att en äldre släkting som gått bort gömt ett föremål i huset och vet exakt var nånstans.
    Nya ägare kan.omöjligt hitta det om dom inte typ river ut hela huset.
    I det här fallet kan det visuellt konstateras att så är ej gjort.

Detta föremål är väldigt värdefullt, både personligt och ekonomist om man säger så.
    Hur går man tillväga för att få tag på det?
    Vem räknas som ägare?
    Mam behöver inte.förstöra nått för att få fram det utan egentligen bara be om tillgång och hänta det.

2. SysterNett
    Husägare · Nivå 10
    Det enklaste är väl att fråga?

3. M
    Medlem · Nivå 11
    Finns väl inget annat (lagligt) sätt än att fråga. Kanske föreslå en "deal".
    Sen kan föremålet mycket väl ha hittats redan.

4. L
    Medlem · Nivå 12
    Har inte den här frågan ställts tidigare, för några år sedan på forumet? Eller är det jag som drabbats av deja vu.

5. Larsa
    Medlem Nivå 12
    Var tvärt om va, man hade hittat ngt värdefullt.

Blev en jäkla diskussion och vi fick aldrig veta vad :cry:

• Laddar…
  6. E
    Medlem · Nivå 8
    Lösöre ingår väl normalt inte i en försäljning, även om det råkar vara kvarglömt.

7. Härryda2015
    Allvetare · Nivå 8
    Ja, sjukt frustrerande att @CarlMagnus aldrig avslöjade några detaljer eller värde...

8. Matzeball
    Husägare Nivå 4
    Det var nog den nya ägaren som skrev det och då vet TS att det redan är funnet. :)

9. K
    Medlem Nivå 9
    • Laddar…
  10. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Vi fick inte reda på vad som funnits eller värde; däremot avslutades den (långa) tråden med att upphittaren och tidigare fastighetsägare kom överens om en deal som bägge blev nöjda av.

• Laddar…
  11. Matzeball
    Husägare Nivå 4
    Ett alternativ är ju att vänta tills huset blir till salu och köpa tillbaka det.

12. useless
    Självbyggare · Nivå 18
    Rent juridiskt så tillhör väl prylen den som har gömt den (eller eventuella arvingar), så det är väl bara att fråga snällt om man får tillbaks den?

13. Matzeball
    Husägare Nivå 4
    Jag ber om ursäkt för mina tidiagare skämt.
    Jag måste ju säga att jag själv skulle godta att gamla ägaren eller dokumenterad arvinge skulle få hämta föremålet, helt klart. Vill TS motpart inte acceptera det så kanske en hittelön skulle vara en lösning. 10% av värdet är vad polismyndigheten tillämpar. Enligt polisens hemsida så kan du också polisanmäla det som borttappat och tala om var det tappats, men då måste du också betala 10% i hittelön.

14. K
    Medlem Nivå 1
    Antingen frågar du snällt eller glömmer det helt.. Skulle inte råda att du bryter dig in under semestern.

15. T
    Medlem · Nivå 8
    Tackbför svar.
    Får väll helt enkelt knacka på och fråga
    Det är inte mig det handlar om och jag vet inte vad det är för nått

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: