Hej,

Jag bor i en 60-talsvilla med 3 badrum, 2 på nedervåning och 1 på ovanvåning.
Av badrummen på nedervåning är det ett som storleksmässigt kan klassas som enligt BBRs regler för hygienrum. Dock ej dörrens öppning och helt hur badrummet är inrett.

Jag skulle vilja ta bort detta badrum helt, dra stammen och vatten till ett närliggande ställe i huset och installera en gästtoalett där (1m x 1,5m).

Förstår det som att man behöver skicka in en bygganmälan och invänta startbesked, men kommer de per automatik säga nej pga BBRs regler om storlek/dörr osv?
Om inte nya gästtoaletten skulle byggas, finns chans att de säger nej till även rivning av det enda "nästintill" OK badrummet?

Någon som har erfarenhet? Göra utan att fråga? Anmäla utrymmet som förråd istället och installera badrum där ändå?

Tacksam för all hjälp!

A AlexMcHugh skrev:
Hej,

Av badrummen på nedervåning är det ett som storleksmässigt kan klassas som enligt BBRs regler för hygienrum. Dock ej dörrens öppning och helt hur badrummet är inrett.

Jag skulle vilja ta bort detta badrum helt, dra stammen och vatten till ett närliggande ställe i huset och installera en gästtoalett där (1m x 1,5m).

Förstår det som att man behöver skicka in en bygganmälan och invänta startbesked, men kommer de per automatik säga nej pga BBRs regler om storlek/dörr osv?
Om inte nya gästtoaletten skulle byggas, finns chans att de säger nej till även rivning av det enda "nästintill" OK badrummet?

Någon som har erfarenhet? Göra utan att fråga? Anmäla utrymmet som förråd istället och installera badrum där ändå?

Tacksam för all hjälp!
Bygg som du vill, fråga ingen.

• Gilla
Thomas S Eiselberg och 21 till
  • Laddar…
Vad tänkte du att du skulle ange i en bygganmälan? Du verkar inte göra något som kräver en bygganmälan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Vad tänkte du att du skulle ange i en bygganmälan? Du verkar inte göra något som kräver en bygganmälan.
Står på kommunens hemsida
"Du behöver inte bygglov för att flytta kök eller badrum. Du kan däremot behöva göra en anmälan och invänta startbesked om åtgärden påverkar byggnadens bärande konstruktion, brandskydd, ventilation eller om ny VA-stam tillkommer."

Misstänker att detta klassas som att ny VA-stam tillkommer, då jag skulle behöva dra avloppet till nya platsen, eller?

Om man inte frågar kan ingen säga nej.....

• Gilla
Markus 77 och 1 till
  • Laddar…
D
A AlexMcHugh skrev:
"Du behöver inte bygglov för att flytta kök eller badrum. Du kan däremot behöva göra en anmälan och invänta startbesked om åtgärden påverkar byggnadens bärande konstruktion, brandskydd, ventilation eller om ny VA-stam tillkommer."

Misstänker att detta klassas som att ny VA-stam tillkommer, då jag skulle behöva dra avloppet till nya platsen, eller?
Men kommunen behöver inte veta om detta.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte tro att detta innebär en ny VA-stam. Men jag skulle inte ens ställa frågan till Stadsbyggnadskontoret, inte om det inte rör sig om en lägenhet.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Troligen borde du göra en bygganmälan. Men väldigt få gör det vid badrums ”renoveringar”.

Men jag skulle ändå föreslå att du tänker efter. Även om du själv kanske inte räknar med att bo i huset ifall du skulle bli rullstolsbunden. Så fundera på vad som händer ifall det skulle ske tillfälligt. En tonårsdotter hos grannen satt i rullstol i nästan ett halvår efter att ha halkat på en isfläck, en släkting satt i rullstol några månader efter ett komplicerat benbrott.

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Gränslandet om omdragningen av avloppet och tappvatten är anmälningspliktigt. Du behöver frånluft på den nya toaletten. Detta är nog ett klarare fall av en anmälningspliktig åtgärd.

Det finns inga krav att uppdatera ditt 60-talshus med ett badrum för rörelsehindrade, Men det rekommenderas.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
D
A AlexMcHugh skrev:
Hej,

Tacksam för all hjälp!
Jag föreslår verkligen att du struntar i att kontakta kommunen för detta.

• Gilla
Dr Benz och 2 till
  • Laddar…
Tätskikt felmonterad vid golvbrunn står det

Alle Nil Alle Nil skrev:
Tätskikt felmonterad vid golvbrunn står det
Fel tråd.

A AlexMcHugh skrev:
Hej,

Tacksam för all hjälp!
Fråga inte. Gör det bara.

• Gilla
biar
  • Laddar…
Efter som det ändå får anses vara en större renovering och ombyggnad om du tar bort ett helt badrum och bygger en ny wc skulle jag tro att kommunen kommer att ge dig avslag då du sabbar det badrum som skulle kunna förbättras för att uppfylla kraven. Dvs fråga inte, väck inte den björn som sover.

A AlexMcHugh skrev:

Begär ut ritningar på ditt hus från din kommun, saknas det på ditt hus så bara bygg hur du vill, jag hade byggt oavsett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.