Byggahus.se

Hur få puts att fästa på slät betong?

1. A
    Medlem · Uppsala · 1 603 inlägg

Alko

Medlem
    Har en betongplatta gjuten på en 1m hög sockel av leca. Plattan är framför ytterdörren.

Kommer att regla upp för trall på plattan. Men på en av plattans sidor är betongen så slät att putsen släpper. Trots försök att bila små hack innan.

Som synes handlar det bara om en "remsa" om typ 10 cm x 1m.

Hur får vi putsen att fästa utan att behöva näta? Är hårdare (A) bruk bättre, eller kan man helt enkelt limma nånting med sättlim på betongen innan putsning?

Weber har nåt som heter weber.rend aid som man rollar på just för detta (se bild från youtube) men inte så sugen att köpa en hel sån säck för detta lilla...

2. fgo
    Husägare · Dalarna · 2 105 inlägg

fgo

Husägare
    har putsat en källare så det är den erfarenhet jag har, dvs begränsad.

Där jag hade svårt att fästa putsen så blandade jag en välling av vatten och putsbruk.
    slabbade på med en pensel och lät torka/brinna. Sedan putsade jag på som vanligt. Det verkar sitta bra hittills iaf.

3. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 656 inlägg

prototypen

Medlem
    Finns säkert någon sorts primer att måla på.
    Hör med Weber.

Protte

• Laddar…
  4. A

Alko

Medlem
    Tack för svar, någonting som man kan skapa lite struktur med borde ju hålla bäst, typ som när de rollar på den där specialprodukten på weber- filmen.

Kunde försöka med att slamma på bruk med vällingkonsistens som fgo beskriver, men har svårt att tro att det funkar bra på slät betong?

Weber (deras support har semesterstängt :() har också en ren primer, "Vidhäftaren":

https://www.weber.se/byggkemi/produkter-och-system/byggkemiprodukter/weber-vidhaftare.html

Går att blanda i bruket tex när man lagar betong. Dock undrar man än den verkligen får puts att fästa bättre mot en slät yta.

• Laddar…
  5. fgo
    Husägare · Dalarna · 2 105 inlägg

fgo

Husägare
    Vällingen fungerade på plastfärg på ett ställe som det inte gick att fästa bruk på. Så jag tycker det kan vara värt ett försök

• Laddar…
  6. A

Alko

Medlem
    Intressant, och nu när jag surfade lite på engelska sidor verkar det vara väldigt vanligt att man gör just en "slurry" av bruket o blandar i nån polymerbaserad tillsats "SBR", detta blir en grundning som man skrapar lite vågräta spår i innan det får brinna.

Jag gör ett försök, med eller utan tillsats då.

7. A

Alko

Medlem
    Uppföljning: Köpte 1L Weber Vidhäftare för 139. Blandas 1:1 med vatten om om det används till slamning/grundning. Använde A-bruk, konsistens tillräckligt trögt för att kunna dra spår i det. Borde fästa extra bra mot betongen så den kan bära 1 cm c-bruk.

Vidhäftare kan tydligen användas tom för att limma betong mot betong .

8. J
    Allvetare · 779 inlägg

jonko

Allvetare
    När inget annat funkar tar man fram kakelfixet (fster bra även om det är formolja kvar), ett tunt lager så fäster putsen fint.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.