Jag ska bygga en pergola och använder stolpar 150 x 150 mm, d v s ganska grova. Helst skulle jag inte vilja använda stolpskor som syns på sidorna av stolpen, utan en mer "osynlig" modell. Någon som vet om det finns alternativ med en platta (gärna ca 150x150 eller något mindre som skuvas i botten av stolpen och som kan fästa i en plint? Jag tänker mig att stolpen ska vara ca 5 cm ovanför plinten.

J
Stolpsko för skruvning i ändträ är väl inte riktigt en bra ide men frågan har varit uppe tidigare och då fanns en bild åtminstone. Det är som sagt inte bra att skruva i ändträ, som ju man måste om den ska vara osynlig. Skruven/gängorna tar inte riktigt åt det hållet. Går det inte gjuta fast dom?
https://www.byggahus.se/forum/threads/stolpsko-foer-traepelare.310313/

Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Stolpsko för skruvning i ändträ är väl inte riktigt en bra ide men frågan har varit uppe tidigare och då fanns en bild åtminstone. Det är som sagt inte bra att skruva i ändträ, som ju man måste om den ska vara osynlig. Skruven/gängorna tar inte riktigt åt det hållet. Går det inte gjuta fast dom?
[länk]
Ja det är sant. Får nog bli en stolpsko ändå, men skulle kunna försänkas något i balken och då blir effekten nästan samma

Denna Stolpsko typ A från Joma blir nästintill osynlig.
Stolpsko typ A från Joma, galvaniserat stål, fyrkantig basplatta med fyra skruvhål och ett skaft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Denna Stolpsko typ A från Joma blir nästintill osynlig.
[bild]
Fruktansvärt dålig på å ta laster i sidled dock så det gäller att det inte är mkt av den varan.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Fruktansvärt dålig på å ta laster i sidled dock så det gäller att det inte är mkt av den varan.
Ja. Jag funderar på om även en stolpsko blir för klen? Alltså en sådan som skruvas i plinten. Stolpen är 150x150x2400mm och väger såklart en del. Plus reglar ovanpå till pergolan

Beror lite på hus du bygger resten av pergolan.
Med snedsträvor uppe mellan stolpar o ram, tex i smide, så den blir stadig, får du inga större sidokrafter.
Men ska du inte ha det behöver varje separat stolpe sitta ordentligt åt alla håll.

Isakare Isakare skrev:
Beror lite på hus du bygger resten av pergolan.
Med snedsträvor uppe mellan stolpar o ram, tex i smide, så den blir stadig, får du inga större sidokrafter.
Men ska du inte ha det behöver varje separat stolpe sitta ordentligt åt alla håll.
Planen är inte att ha några snedsträvor i annat än hörnen och då så korta som möjligt. Kanske bör jag gjuta plintar och sätta järn i dem, men vill helst undvika det. Vet att st Eriks har färdiga men de är väldigt tunga att hantera

Kör en pergola i stål och svetsa!

T Tjrex skrev:
Inte sämre än någon annan stolpsko. Dessutom pratar vi om en Pergola.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Fäll in plintjärn? Dvs gör urjackningar i stolparna så att järnen hamnar i samna höjd som ytan på stolpen. Kitt och sedan färg på det så syns det knappt.
Annars såga bort mer virke, fäll in järnen och sedan limma tillbaka det bortsågade igen.

Den äldre metoden var att gjuta in en rejäl rundstång samt borra motsvarande hål i stolpen.

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Kanske ta en vanlig fyrtums-stolpsko, jacka ur i stolpen. Sedan kan du limma på några träbitar efter du skruvat fast den

Nej, inte stolpsko!

Jag har gjort det misstaget med en pergola, allt gungar. Rejäla plintjärn på båda sidor av stolpen ned i betongplinten.

Är det NTR-A får det också att gjuta ned stolpen rakt i betong. Det låter "getto" men jag har gjort det för enklare staket och stolpar i trädgården enligt instruktion i bok från 70-talet. Och det fungerar, ingen röta på 15 år nu. och det är väldigt stabilt. Men som sagt, NTR-A-klassat tryckat krävs för detta. Vilket ju är standard för stolpar i vårt land. Och ska det hålla i 50 eller 100 år är det nog ingen bra idé.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, inte stolpsko!

Jag har gjort det misstaget med en pergola, allt gungar. Rejäla plintjärn på båda sidor av stolpen ned i betongplinten.

Är det NTR-A får det också att gjuta ned stolpen rakt i betong. Det låter "getto" men jag har gjort det för enklare staket och stolpar i trädgården enligt instruktion i bok från 70-talet. Och det fungerar, ingen röta på 15 år nu. och det är väldigt stabilt. Men som sagt, NTR-A-klassat tryckat krävs för detta. Vilket ju är standard för stolpar i vårt land. Och ska det hålla i 50 eller 100 år är det nog ingen bra idé.
Det låter som jag åker på att gjuta och sätta plintjärn. Hade hoppats slippa det. Enda alternativet till mina 150x150 stolpar verkar vara jätteplintarna från St Eriks. Men det kanske blir enklast i alla fall…

S sepani skrev:
Det låter som jag åker på att gjuta och sätta plintjärn. Hade hoppats slippa det. Enda alternativet till mina 150x150 stolpar verkar vara jätteplintarna från St Eriks. Men det kanske blir enklast i alla fall…
Alternativet är att köpa plint med fasta 4 tum och jacka ur stolpen 1 tum från varje sida? Kanske funkar. Eller blir stolpen försvagad….? Helst hade jag hittat 5 tum för att slippa ta ur så mycket men det verkar inte finnas…

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.