Hur får man loss sådana vinkelkopplingar som har en metallbricka mot väggen? Det ser ut som att man ska bara vrida den med skiftnyckel, men det känns fel att vrida på en ände av en koppling utan att kunna hålla emot på andra änden (som sitter i väggen bakom brickan ju). Det är bara en gästtoalett så ingen tätskikt krävs egentligen men pedant som jag är vill jag ändå sätta manschett bakom brickan och rulla på tätskikt.

Tack på förhand!

• Kromad vinkelkoppling med blått handtag fäst vid en vägg, omgiven av en metallbricka och kalkavlagringar, på en gästtoalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sexkanten och vinkeln ser ju ut att vara en del. Så lossar du kan det börja läcka i väggen för att du gängar ut det garvade röret istället för kopplingen. Har huset klarat sig så länge, klarar det sig säkert ett tag till utan fuktspärr.
Men det kanske är en god idé att byta det gamla galvröret när du ändå är igång.

Antingen petar du inte på det, eller också byter du även röret. Det är nog kopparör dock.

Intet Intet skrev:
lossar du kan det börja läcka i väggen för att du gängar ut det garvade röret istället för kopplingen.
Exakt, det var det jag var orolig för. Fick jag inget "Vrid bara!" svar från någon expert här så tänkte jag bara låta bli som du skriver. Det är dessutom lättbetong väggar och betongplatta på mark så det nästan ingen risk för fuktskada. Tack för hjälpen! 👍

D Daniel 109 skrev:
Antingen petar du inte på det, eller också byter du även röret. Det är nog kopparör dock.
Då låter jag den vara då, rören är isolerad koppar och ingjutna i betongplattan så det är ingen idé att byta ut. Tack för hjälpen! 🙏

Krilleman
J Jack2001 skrev:
Det är bara en gästtoalett så ingen tätskikt krävs egentligen men pedant som jag är vill jag ändå sätta manschett bakom brickan och rulla på tätskikt.
I väggen sitter det med största sannolikhet en variant av ett ventilfäste (som produkten heter idag).

Sitter inte den korrekt fast så vrider du med kopparröret också som är fastlött i änden.

Den kromade bogårdsvinkeln är nog tätad med lin & linolja.
Så det är ett risktagande att vrida på vinkeln...

Ventilfäste i metall, använd i VVS-installationer, med två monteringshål och en tråd för anslutning av kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kromad bogårdsvinkel koppling med gängade ändar, används i VVS-installationer.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
I väggen sitter det med största sannolikhet en variant av ett ventilfäste (som produkten heter idag).

Sitter inte den korrekt fast så vrider du med kopparröret också som är fastlött i änden.

Den kromade bogårdsvinkeln är nog tätad med lin & linolja.
Så det är ett risktagande att vrida på vinkeln...

[bild]

[bild]
Tack. Då låter jag den vara, if it ain't broke don't fix it! 👍

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.