Hur får man loss sådana vinkelkopplingar som har en metallbricka mot väggen? Det ser ut som att man ska bara vrida den med skiftnyckel, men det känns fel att vrida på en ände av en koppling utan att kunna hålla emot på andra änden (som sitter i väggen bakom brickan ju). Det är bara en gästtoalett så ingen tätskikt krävs egentligen men pedant som jag är vill jag ändå sätta manschett bakom brickan och rulla på tätskikt.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Sexkanten och vinkeln ser ju ut att vara en del. Så lossar du kan det börja läcka i väggen för att du gängar ut det garvade röret istället för kopplingen. Har huset klarat sig så länge, klarar det sig säkert ett tag till utan fuktspärr.
Men det kanske är en god idé att byta det gamla galvröret när du ändå är igång.
Men det kanske är en god idé att byta det gamla galvröret när du ändå är igång.
Antingen petar du inte på det, eller också byter du även röret. Det är nog kopparör dock.
Exakt, det var det jag var orolig för. Fick jag inget "Vrid bara!" svar från någon expert här så tänkte jag bara låta bli som du skriver. Det är dessutom lättbetong väggar och betongplatta på mark så det nästan ingen risk för fuktskada. Tack för hjälpen! 👍Intet skrev:
I väggen sitter det med största sannolikhet en variant av ett ventilfäste (som produkten heter idag).J Jack2001 skrev:
Sitter inte den korrekt fast så vrider du med kopparröret också som är fastlött i änden.
Den kromade bogårdsvinkeln är nog tätad med lin & linolja.
Så det är ett risktagande att vrida på vinkeln...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Tack. Då låter jag den vara, if it ain't broke don't fix it! 👍Krilleman skrev:
I väggen sitter det med största sannolikhet en variant av ett ventilfäste (som produkten heter idag).
Sitter inte den korrekt fast så vrider du med kopparröret också som är fastlött i änden.
Den kromade bogårdsvinkeln är nog tätad med lin & linolja.
Så det är ett risktagande att vrida på vinkeln...
[bild]
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden