Hej!

Vi ska tapetsera en vägg i köket. Som man kan se på bilderna är det inte en rak kant mot köksskåpen utan marmorskivorna sticker ut ett par centimeter. Underskåpen är bredare än överskåpen vilket gör att "glipan" är bredare upptill. Är osäker på hur man får till en snygg kant med tapeten.
Ska man skära till våden innan tapetsering? sätta lister (en bredare upptill och en smalare nedtill)? eller finns något helt annat alternativ?

Mottar tacksamt tips på hur man löser det på ett snyggt sätt!

• Ojämn väggkant vid köksskåp och marmorskiva som sticker ut; osäkerhet om tapetsering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggkant vid köksskåp där marmorskivor sticker ut, skapar ojämn yta inför tapetsering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag skulle försöka skära till tapeten så att den följer kanterna och sen en mjukfog i vinklarna.

Eftersom det inte är några fula glipor/trasigt el ojämnt vid skåpet så är det onödigt med list tycker jag. Skär tapet så den följer kakel och köksskåp. Kommer bli fint.

jag tro annars att det ”normala” med kakling är att följa överskåpslinjen men nu är det liiiiite svårt att ändra. Det här kommer också bli fint.

För det första skär till en våd i rätt längd börja vid det övre skåpet o sätt tapeten ända in med en mm överlapp mot skåpet se till att den är i lod släpp ner våden o gör ett vågrätt snitt vid kaklet o underskåpet pressa intill med ett tapetverktyg skär sen med en tapetkniv så du får en mm överlapp överallt

Tack för alla svar!
Jo tyvärr svårt att ändra på hur dom gjort med skåpen om man inte vill riva ut ett nästan nytt kök. Men trist med byggföretag som lagt så lite kärlek på detaljerna.

Hej. Svar #4 är vettigt, misslyckas det får du mjukfoga.
Detaljer kostar, finliret får du försöka göra själv nu då inget ser fel ut men kan bli bättre :-)
Men det är också så att när alla lister sitter där och tapeterna är uppe och gardiner och belysning och en god middag på bordet i glada vänners lag så kommer du vara jättenöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.