Byggahus.se
Vi har kommit fram till momentet att sätta smygar och foder runt fönstren i det fritidshus vi bygger. Dessbättre har vi tillgång till egensågat och hyvlat virke och det skulle kännas fantastiskt att dels få sätta upp närodlat virke men även att kunna spara en slant. Problemet är att jag inte riktigt får till den finish jag skulle vilja ha.

Virket är gran och det är förstås rätt kvistigt. Efter hyvling och fräsning har jag kvistlackat och grundat med Beckers primer och hade tänkt avsluta med deras lackfärg.

Nu har förstås trät rest sig framförallt runt kvistarna. Jag försöker nu (efter att ha målat på primern) slipa ner det som rest sig men jag tycker inte att det blir särskilt mycket bättre.

Har jag kanske tagit mig an det på fel sätt, använder jag fel produkter eller har jag för höga krav kanske?

Jag tänkte nästa gång prova med att slipa trät innan jag kvistlackar för att se om det blir mindre res, men tänkte även kolla om någon har något gott råd att komma med.
/Carro

OT:Kan du inte välja virke med färre eller inga kvist?
Här har man traditionellt sågat sidbräder av rotstocken på mogen fura och haft målsättning att få åtminstånde 2 gärna 3 sidor kvistfria för sådana ändamål du beskriver, den kvistiga och fula granen gör man råspont eller liknande av om man ens ska bry sig om att hyvla den.

Vi ska ta hem och hyvla mer senare i sommar, vi får försöka hitta de bästa bräderna att använda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.