Hej. Har rivit ner gipsplattor från taket undervåningen. Hur får man enklast bort de här träreglarna som sitter med nån slags specialspik rakt in i betongen?
Tacksam för tips // Ragnar

• Träreglar fästa med specialspikar i betongtak, elektriska kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med träreglar fastsatta i betong och en gammaldags ljuskrona hängandes, gipsplattor nyligen borttagna.
    Skapa konto
Drt är stålspik som har skjutits in i betongen med krutladdad spikpistol. Dessa får man bearbeta lite lätt i sidled genom att slå fram- och tillbaka på dem längs ytan på betongen. När spiken rör lite på sig går det sedan att dra ur med en kofot. Räkna med kratrar runt spikhålet.

• Gilla
naikon och 4 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Drt är stålspik som har skjutits in i betongen med krutladdad spikpistol. Dessa får man bearbeta lite lätt i sidled genom att slå fram- och tillbaka på dem längs ytan på betongen. När spiken rör lite på sig går det sedan att dra ur med en kofot. Räkna med kratrar runt spikhålet.
Eller klyva regeln( typ med stämjärn/skruvmejsel bredvid spiken) så spiken är intakt och sedan kapa spiken med vinkelslip/kap.
Eller först kapa spik huvudet med vinkelslipen direkt, sedan kapa den vid betongen.

• Gilla
Rickard.lj och 4 till
  • Laddar…
Hade samma sak fast i golvet. Våldade bort reglarna med rivningsspätt. Sen drämde jag bara till spikarna med en handslägga. Använd skyddsglasögon. Det flyger rejält. Rekommenderar inte.

• Gilla
Ragge Hylsa
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:
Hade samma sak fast i golvet. Våldade bort reglarna med rivningsspätt. Sen drämde jag bara till spikarna med en handslägga. Använd skyddsglasögon. Det flyger rejält. Rekommenderar inte.
Jag bankade med stor hammare direkt på regeln. Först ena sidan, sedan andra. Ofta räckte det och regeln föll ner på golvet rätt brutalt. Lossnade den inte med enbart hammare bände jag bort den med kofot. Tänkte rätt ofta att man kanske borde haft hjälm….men det gick bra 👍

Bryt loss med kofot.
Slå av stålspikarna som sitter kvar. Ta inte loss dem med kofot, spikarna är hårdare än kofoten.
Använd skyddsglasögon.

S Stensson11 skrev:
Bryt loss med kofot.
Slå av stålspikarna som sitter kvar. Ta inte loss dem med kofot, spikarna är hårdare än kofoten.
Använd skyddsglasögon.
Spikarna satt som berget. Oftast fick man väck regeln med kofot men spiken satt kvar. Då kapade jag spiken med vinkelslip. Bara den kapades tillräckligt långt ner var det ingen match för målarna sen.

Vet du om det målades med en oljebaserad färg?
I annat fall finns det viss risk för att det kommer rostfläckar som du sedan behöver lägga lite spärrgrund över för att slippa se.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vet du om det målades med en oljebaserad färg?
I annat fall finns det viss risk för att det kommer rostfläckar som du sedan behöver lägga lite spärrgrund över för att slippa se.
Utgår från att det är vattenbaserat. Fast med ett ordentligt lager spackel, grundfärg, microlit och ett par lager takfärg kanske jag inte behöver vara så orolig….. hoppas jag😅

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R Ragge Hylsa skrev:
Utgår från att det är vattenbaserat. Fast med ett ordentligt lager spackel, grundfärg, microlit och ett par lager takfärg kanske jag inte behöver vara så orolig….. hoppas jag😅
Lägg upp en bild så vi får se hur det blev!

• Gilla
Ragge Hylsa
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:
Lägg upp en bild så vi får se hur det blev!
Absolut! Har ej flyttat in än så kan inte plåta nu. Men imorrn kommer en bild👍

R Ragge Hylsa skrev:
Håller tummarna!
I värsta fall är det ju rätt lätt åtgärdat.
https://www.bauhaus.se/sprayfarg-flackisolering-vit och sedan lite ny takfärg där om det diffar i nyans.

Hittade ju en bild som jag tog mest för att visa den gamla originalparketten från 1965 som föregående ägare haft ett laminatgolv över de sista 40 åren. Trevligt fynd får man säga. Återkommer med bättre bild på taket. Gamla originalparketten från 1965 syns efter att laminatgolvet har avlägsnats i detta rum, med en hög borttagen beläggning intill väggen.
Skapa konto

• Gilla
Kretikos och 2 till
  • Laddar…
Synggt!
Jag gjorde ett liknande fynd under en mintgrön heltäckningsmatta, men tyvärr hade parketten torkat ihop därunder och blivit rätt trist.
Din ser ju riktigt snygg ut!

• Gilla
Ragge Hylsa
  • Laddar…
Taket i färdigställt skick efter tuff match med reglar och jobbig spik

• Färdigställt tak med ljusa skivor och synliga reglar efter byggprocess.
    Skapa konto
  • Färdigställt tak med vita reglar och lister, visar resultatet efter byggprojekt med utmanande reglar och spik.
    Skapa konto
  • Gilla
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.