Trappan till min lägenhet är skuggad av träd på en annan tomt. På ena sidan växer rhododendron. Trappan är till 50 % täckt av mossa som jag vill bli av med. För att kunna behandla med medel som tex Algrent måste jag rensa ner till rötterna. Men mossan är seg. Jag har försökt med piassavakvast och skurborste, men det är lönlöst. Stålborste (manuell eller på borrmaskin vågar jag inte för att sjöstenen har en tendens att lossna.
Högtryckstvätt har jag inte tillgång till.
Är det någon som har någon ide hur jag skall bära mig åt?
Peter

A
H hpeterhansson skrev:
Trappan till min lägenhet är skuggad av träd på en annan tomt. På ena sidan växer rhododendron. Trappan är till 50 % täckt av mossa som jag vill bli av med. För att kunna behandla med medel som tex Algrent måste jag rensa ner till rötterna. Men mossan är seg. Jag har försökt med piassavakvast och skurborste, men det är lönlöst. Stålborste (manuell eller på borrmaskin vågar jag inte för att sjöstenen har en tendens att lossna.
Peter
testa vägsalt. Finns billigt på byggmax. Släng på vid regn.

annars köp glyfosat

Jag hade definitivt inte använt vägsalt!

A
yonna yonna skrev:
Jag hade definitivt inte använt vägsalt!
Använd glyfosat då!

T
H hpeterhansson skrev:
Peter
Högtryckstvätt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
T Turbo_Tail skrev:
Högtryckstvätt?
Eller elda bort det med ogräsbrännare?

H hpeterhansson skrev:
Det har du visst, hyr en på exempelvis https://www.hygglo.se/
Jag hade ca 50 m² sjöstensplattor runt mitt tidigare hus (i Göteborg) och det växte mossa som attan på dom.
Högtryckstvätten löser det problemet lätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.