Våra målare har i vårt helt nybyggda hus målat ytterpanelen med tjära och då stått inomhus och gjort detta. Nu stinker hela huset tjära och kläder samt hud luktar tjära när man vistats i huset av en kort stund. Finns det något att göra? Är såklart otroligt ledsen över detta då det känns som att huset är förstört och just nu förstår jag inte hur vi ens ska kunna flytta in om ett par veckor. Tar tacksamt emot tips.
1 591 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Hur få bort lukt av tjära efter att målarna målat panel inomhus?
-
29 nov 2022 23:38 #2
Är det bara lukt eller har de spillt tjära?
Är det bara lukt så försvinner det snabbt med lite ventilation och att ha lite värme påslaget för att skynda på...
Jag skulle inte oroa mig... iochförsig vallar jag mina träskidor i köket så jag kanske inte är bästa personen att fråga.
/ATW- Laddar…
-
Medlem · 787 inlägg 30 nov 2022 12:5530 nov 2022 12:55 #3
Lukten skulle ju iofs kunna ha att göra med att ni målat hela huset med tjära? Det kan ju omöjligen bara vara inne i huset som det luktar tjära?
Det kan ju vara så att det luktar såpass mycket utomhus att tjärlukten följer med friskluften in?- Laddar…
-
30 nov 2022 22:55 #4
-
Medlem · 787 inlägg 1 dec 2022 08:361 dec 2022 08:36 #5
Jag har tjärat en hel del grejer utomhus och går man nära en vältjärad stolpe så kan det lukta ganska länge. En hel husfasad i tjära måste ju lukta oerhört mycket.- Laddar…
-
5 dec 2022 22:22 #6
Hej vad är det för tjära på fasaden, menar du tjärvitriol? Vi målade vårt hus med det och jag tyckte det luktade ett tag inomhus. Nu inga problem. På somrarna kan man känna en svag doft utomhus men jag älskar doften.
Hoppas det snabbt blir bättre för er, borde det då tjära väl knappast doftar lika mycket hela tiden.- Laddar…
-
17 dec 2022 19:42 #7
Som tidigare påpekats så är det sannolikt pga att fasaden luktar och att det tar sig in i huset med ventilationen.
Har själv tjärat väggar, och särskilt när jag tjärade den där friskluftsintaget sitter så luktade det tjära inomhus. Det går över, tjärlukten klingar av. Nu på vintern när det är kallt så luktar det inte särskilt mkt alls. Efter ngt år så känns doften enbart när man sticker näsan i fasaden på soliga ställen.- Laddar…
Liknande trådar
-
Få bort lukt, montagelim Casco Xtremefix+
Miljö & Hälsa -
Bensin, få bort lukt från trä.
Byggnadsvård -
Kemisk lukt i hus som vi inte får bort.
Miljö & Hälsa -
Få bort lukt i gammalt hönshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Krypgrund på berghäll, katt använt som kattlåda, hur få bort lukt?
Grund & Markarbeten