Hej,

Är det någon som har ett bra sätt att få bort ingjutna spikklossar? Tyvärr så ligger syllen på dessa, så jag lyckas få bort ca 60-70 % av klossen. Hur har ni gjort för att få bort den sista biten som är längst in under syllen?

• Närbild av ett golv med en rektangulär urgröpning där en spikkloss har suttit, samt en syll ovanför urgröpningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis borttagen spikkloss under en syll på en betongyta.
    Skapa konto
  • Närbild av spikkloss inbäddad i cement, delvis borttagen, med syllen ovanpå. Kvarvarande bitar ses längst in under syllen.
    Skapa konto
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Är det hål rakt igenom på baksidan. Offra en Irvingborr 16 eller 20 mm ( platta i nosen ) och borra många hål, sen knacka ur flisor/bitar med ett metallrör.

Det är tegelfasad på utsidan så jag vet inte om dom går helt igenom.
Tack för förslagen, ska prova om det fungerar. Jag har provat med vanlig borr men man når ju inte så långt med dom.

Mvh Åke

Plattborrana är som längst 400 mm och det finns skarvar för ytterligare 400 mm. Det med offra, är när borren träffar sten/metall så slöar den till sig.

L Lehtilahti skrev:
Hej,

Är det någon som har ett bra sätt att få bort ingjutna spikklossar? Tyvärr så ligger syllen på dessa, så jag lyckas få bort ca 60-70 % av klossen. Hur har ni gjort för att få bort den sista biten som är längst in under syllen?
Har du provat med en vinkelväxel och centrumborr?
Svår arr se på bilderna hur stort och djupt hålet är.

Borr med flata klinga markerad 38 mm diameter, användbar för att göra stora hål i trä.
Skapa konto
Vinkelväxel från Meec Tools med röd handtag och svart vridbart huvud för att använda med centrumborr.
Skapa konto

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Skruv och kofot. Antingrn lossar det eller så drar du sönder trät.

Nu har jag lyckats få bort alla klossar💪.
Där var klossarna satt som fan, där slutade det med att jag sågade hål i väggen och slet upp spikarna. Då gick det hyfsat enkelt att få bort klossen med en blandning av ovan förslag.

Men nu till nästa problem, på en del ställen så gick syllisoleringen sönder när jag höll på med klossarna.
Räcker det att försöka tejpa dessa eller måste jag upp med syllen och byta?

Funkar det att flytspackla "hålrummen" eller ska man ta någon slags betong istället?

Mvh Åke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.