Byggahus.se

Hur f*n höjer jag golvet !

1. Forlowt
    Medlem Nivå 8
    Jag får total panik... Det tar för lång tid och jag får tuppjuck.
    Har fasiken inte tålamod att kila upp alla reglar.

Okej....

Jag har 3 st rum som jag vill ha upp i samma nivå.
    En hall, ett vardagsrum och ett kök.
    Jag har mätt upp och hallen är högsta punkt och väljer därför att höja dom 2 andra rummen, det ska bli öppen planlösning..

Jag försöker nu kila upp regel efter regel men upplever att det tar för lång tid och att det är synd för reglarna blir ej lika stabila eftersom dom från början är förankrade i betongbjälklag och reglar som är i gjutna i betongen.

I det läget mitt rygg befinner sig vill jag ha en snabbare lösning på detta.

Ska jag limskruva vid sidan av reglarna med 45x95, på båda sidorna !?
    Ska ha 22mm golvspån på detta om det spelar roll.. det är väl standard att göra så antar jag..

Usch.. nu håller jag kväll.. ryggen dödar mig

2. L
    Medlem · Nivå 8
    Jag förstår inte varför du ger dig på reglarna? De ligger väl i bra läge, då räcker det att spika på den önskade höjningen på regeln, det hade jag gjort. Med en cirkelsåg kan du klyva en regel till vilken distans du vill och behöver. Om du är rädd för att den ska spricka, risken finns om distansen är för tunn, förborra då i golvspånet och använd lagom långa skruvar.

3. Dowser4711
    Medlem · Nivå 8
    Eller så skiter du i det hela och ber nån flytspackla skiten åt dig. Då blir det i våg och ryggen klarar sig. :)

4. M
    Medlem Nivå 4
    Låt reglarna ligga, limskruva en regel i rätt nivå på sidan av varje.

5. L
    Medlem · Nivå 8
    Det är enklare att byta alla reglarna och göra rätt från början, med en cirkelsåg säkrar man den önskade höjden om man köper in lite för höga reglar.

6. Forlowt
    Medlem Nivå 8
    Förutsätter du att jag lägger reglar stumt mot golvet ?

7. L
    Medlem · Nivå 8
    Ja om det är något jag ångrar med min uppregling (i källaren) det ska vara stumt och så stabilt som det bara går. Ingen regel får ligga och fladdra, det leder bara till golvknarr. Det går inte att fuska sig igenom detta moment tyvärr. Man får leva med skiten tills man orkar göra om det igen.

• Laddar…
  8. Forlowt
    Medlem Nivå 8
    Golvet är så pass ojämnt att det ej går att sätta stumt mot golvet tyvärr... Annars hade det varit det bästa.

Reglarna som sitter där idag är fixerade och stabila bara inte ivåg med varandra.

Jag tror det blir en lösning med reglar bredvid, skruvade och limmade.
    Kommer förstärka där det idag inte är helt 100.

Knarr är jag inte super orolig över då spikade golvet ny är ute.. reglarna i sig knarrar inte särskillt faktiskt..

Men gud va tråkigt det är att hålla på med detta !! Ska bli så skönt att få ner golvspån