Har en koppling som nog har gått sönder så den blandar varmt och kallt vatten, vilket leder till att jag inte får varmt vatten i huset.

I bilden så kommer den övre tjocka ledningen från VVB och den undre är kallvatten in till beredaren. De tunna rören uppåt går till blandaren i tvättstugan och de tunna neråt går till blandaren i köket.

Det går att få riktigt varmt vatten i tvättstugan, men inte i köket. I köket blir dock vattnet varmt om man öppnar någon annan blandare i huset och spolar ”varmt” samtidigt. Jag misstänker därför att denna koppling har gått sönder inuti och blandar vattnet.

Jag undrar om man kan köpa en sådan här märklig koppling eller vad man bör ersätta den med?

• Sliten koppling med avskalad färg på VVS-rör där två tunnare rör ansluter vertikalt, troligen ett problem med att blanda vatten korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, har haft samma problem, men då var det en termostatblandare som "läckte", hur vet du att det är just denna koppling som spökar

3 307an skrev:
Hej, har haft samma problem, men då var det en termostatblandare som "läckte", hur vet du att det är just denna koppling som spökar
Du har en bra poäng! Har även misstänkt termostatblandaren i duschen (har bara en).
Anledningen till att jag misstänker denna koppling är köket och tvättstugan ju utgår från denna koppling. Tvättstugan funkar med varmt men inte köket som blir varmt endast om jag öppnar andra blandare i huset för varmt (men som då får kallt) - antar att jag då leder bort ”blandningsvattnet” 😂🤷
Låter det rimligt att resonera så? Har dessvärre ingen avstängningsventil (ballofix) till duschen så kan bara exkludera den om jag skruvar bort /pluggar den.

Fick även tidigare tips om att kolla termostatblandaren och kunde inte märka att den blev varm/kall när jag spolade i andra blandare (dvs slutsatsen att det inte går vatten igenom den).

EDIT

Har lärt mig sedan innan att man skall kolla ordentligt. Även tvättstugan ger ljummet vatten direkt nu så jag provar att koppla bort duschen så jag är säker…

Redigerat:
Just så hade vi också, vi hade en termostat i duschen, men vattnet blev lite hur som i alla kranar i huset, ibland kallt och ibland varmt, beroende av vad termostaten var inställd på. Jag kopplade då bort termostaten helt och då funkade allt perfekt, så det vara bara att köpa en ny termostat.

• Gilla
Richard Houltz
  • Laddar…
Har nu kopplat bort termostaten och dessvärre hade jag kvar samma fenomen. Så får jaga problemet i någon av kopplingarna troligen - de är drygt 50 år så bågot har kanske gett upp. Har även denna finingen som kanske kan vara en bov? Är detta en typ av kopplingar som finns eller är mitt hus hemsökt av en gammal vvs:are?

• Gammal VVS-förgrening med flera vita rör som ansluts till ett grått rör. Rören är delvis rostiga och kopplingarna är gamla.
    Skapa konto
3 307an skrev:
Just så hade vi också, vi hade en termostat i duschen, men vattnet blev lite hur som i alla kranar i huset, ibland kallt och ibland varmt, beroende av vad termostaten var inställd på. Jag kopplade då bort termostaten helt och då funkade allt perfekt, så det vara bara att köpa en ny termostat.
Tack för bra tips! Tyvärr hjälpte det inte som sagt… 🥲

Har nu spolat och mätt och insett att det är det fjärde röret från vänster som ”läcker” igenom mellan varmt och kallt. I den stora fördelaren . Nu undrar jag hur man kan ersätta denna ”pjäs”…?

Jag vet tyvärr inte men följer av nyfikenhet.

Förstår inte heller varför man har övergångar mellan kallt och varmt. Eller om det bara är hållare som skall vara igensvetsade och något sådant har släppt nu så att det är detta som spökar?

Insett att jag också har en sådan i källaren, men ingen aning om vad det är för koppling, varför den ser ut som den gör eller vem som tillverkat den. @Krilleman kanske vet?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag vet tyvärr inte men följer av nyfikenhet.

Förstår inte heller varför man har övergångar mellan kallt och varmt. Eller om det bara är hållare som skall vara igensvetsade och något sådant har släppt nu så att det är detta som spökar?
Det är rör som går rakt igenom utan att det finns någon flöde mellan varmt och kallt.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Krilleman
Ingen aning vem som tillverkade dessa, men dom är inte helt ovanliga att råka på än idag.

Principen är följande, ena röret är genomgående i andra så man erhåller varannan varm och varannan kall.

Röruppställning med färgmarkeringar i blått och rött visar varm- och kallvattenkopplingar i en väggmonterad installation.
Skapa konto

Samma princip på denna lilla enheten, men med både matning uppåt och nedåt.

Rörsystem med genomgående och korsande rör, markerade med röda och blå linjer för att visa varma och kalla flöden, samt matning uppåt och nedåt.
Skapa konto

• Gilla
Richard Houltz och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är rör som går rakt igenom utan att det finns någon flöde mellan varmt och kallt.
Ja jag förstår hur den är tänkt att fungera men denna läcker igenom mellan varmt och kallt så jag behöver byta eller reparera den. Funderar på att sätta dit ett inre rör som lagar genomgången som läcker om jag inte kan hitta en ersättare.

Om någon vet om man kan handla sådant här någonstans är jag tacksam för förslag.

Krilleman Krilleman skrev:
Ingen aning vem som tillverkade dessa, men dom är inte helt ovanliga att råka på än idag.

Principen är följande, ena röret är genomgående i andra så man erhåller varannan varm och varannan kall.

[bild]

Samma princip på denna lilla enheten, men med både matning uppåt och nedåt.

[bild]
Tack för bra illustration (jag har dock varmvattnet i det övre röret). Skall försöka visa var felet är hos mig och hur jag diagnostiserat det. Jag spolar endast varmt i min toalettblandare men får ljummet - övre röret blir då varmt till vänster som i vikden och riktigt kallt till höger för det läcker igenom kallt vatten i den genomgående kopplingen.

Detta är iaf min teori… sedan att det skall gå hål i ett kopparrör men denna lösning är of 50 år nu…

• Bild av rörsystem med målade pilar som visar vattenflöde och problemområde, markerat med ordet "Sönder".
    Skapa konto
Ser mer ut som Gustavsbergskoppel. Finns i en del äldre hus. Det går inte att lappa ihop det på ett bra sätt. Skulle mera tänka på att ersätta hela paketet, Inget lätt jobb, då det en hel kapningar och nya rörbitar. Den med två är gängade, så där kan det gå att ersätta med något, däremot den större blir svårare. Ser även ut det är secrexkopplingar som inte är standard i dag. Den lilla har lite korta rör mot golvet men räcker och den stora finns mycket mot golvet. Sen men inte minst, det är prisol så det kan vara 15 mm dim på rören, kan även vara 16 mm rör, men måste mätas noga. Osäker på om 16 har funnits i prisol.

Nja... jag vet inte.... Tror mer på duschblandaren ändå.
Nu funderar jag lite.... stäng inkommande kallvatten beredaren och öppna en varmvattenkran. Kommer det vatten så går det runt nånstans. Spola länge och känn om bägge rör till duschen blir kalla.

Men ändå. Sist jag skulle proppa på en sån där fördelare så tjongade jag in en vatette plantätning och en mässing huv vilket funkade bra. Så det är R gänga på anslutningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.