Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur ersätter jag bärande vägg bäst?

1. N
    Medlem · 6 inlägg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    F2F82DC4-87A2-4153-B22B-4AF5FAA2C4E2.jpeg
    37C71875-2A3E-41FF-A533-223FF43D4C5C.jpeg
    092EBEE8-3FDC-4059-8DFE-454925F01F91.jpeg
    Jag ska bygga ut köket och behöver riva en vägg för att optimera rymligheten på köket. Dessutom vill jag ha bort en onödig förhall från undervåningen till köket.

När jag väl börjar undersöka, genom att dra bort ytskikt och dylikt, förstår jag ganska snabbt att detta är en bärande vägg (265cm) som går från murstock till yttervägg. För övrigt går en skjutdörr inuti den boende väggen. Garderoben på den tredje bilden ska givetvis bort den också.

Jag har tittat på HEA-balkar i alla dess storlekar HEA100 kanske) men funderar på om en limmträbalk skulle kunna få jobbet gjort? Har absolut ingen erfarenhet av stålbalkar.

Hoppas det går att tyda bilderna något så när…

Vad är en tillräcklig lösning för detta tror ni?

2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 844 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    I väntan på någon mer kunnig kan du ladda upp planritning, tekniska ritningar t.ex. sektionsritning och berätta när huset är byggt och i vilken snözon.

3. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Tveksamt om den verkligen är bärande. Men gör som @BirgitS säger i föregående inlägg.

4. T
    Byggveteran · 71 inlägg

Tooompaaa89

Byggveteran
    Omöjligt att bedöma utifrån enbart bilder.
    Utöver BirgitS råd hade jag kontaktat en konstruktör som får titta på förutsättningar (takkonstruktion, egentyngder, vindlaster, snölast) för att ta fram en hållbar lösning.
    Alt 2 kan vara att leverantör av limträbalkar kan vara behjälpliga med beräkning (moelven tex)
    Tänk på att ingrepp i bärande konstruktion kräver bygganmälan och Startbesked från stadsbyggnadskommunen. Oftast kräver de också en certifierad kontrollansvarig.

Behöver du hjälp med det senare hjälper jag dig gärna.
    Mvh

5. N
    Medlem · 6 inlägg
    Huset som byggdes 1959 ligger i snözon 1.5. Tydligen ganska låg snömängd vad jag förstår.
    Jag bifogar en bild med ritningen på våningsplanet. Väggarna är ju inte ”ifyllda” på ritningen, och vad jag förstår så markerar ”ifyllda” väggar på en ritning just bärande väggar. Men, detta kan ju vara ett undantag.

6. T
    Byggveteran · 71 inlägg

Tooompaaa89

Byggveteran
    Typ av tak?
    Var går takstolar?

7. N
    Medlem · 6 inlägg

De blå linjerna markerar var taket går och de gröna visar var takstolarna ligger.

8. J

Medlem
    Huset är tillbyggt minst en gång. Jag gissar att den senaste tillbyggnaden är från 1959 medan ursprungshuset är äldre, eftersom det verkar ha en plankstomme. Jag måste nog ändra mig. Din markerade vägg är bärande. Den går att ersätta med en balk och två pelare. Dimensionerna behöver inte bli förskräckande eftersom öppningsmåttet är begränsat.

• Laddar…
  9. H
    Medlem · värmland · 465 inlägg

hackatall

Medlem
    Ett effektivt sätt att få bort en bärande vägg är att köpa en T-balk i stål som fälls in i taket uppochner.
    Vill du få bort pelarna i ändarna så måste även dessa fällas in (i väggarna)

ett jäkla jobb med stämp, plank och fein multisåg. Men bra blir det.

10. K
    Medlem · stockholm · 4 419 inlägg

Kane

Medlem
    Är inte H-balk bättre?

11. J

Medlem
    En T-stång kan nog vara bra i vissa lägen (kortare spännvidd/mindre last) men knappast här. Utan att veta exakt vilka laster det är frågan om behövs minst en HEA 140. Den är styvare än den största T-stången.

12. N
    Medlem · 6 inlägg
    hur fan ser du att det är en plankstomme?!?! Helt rätt men hur ser du det?

13. J

Medlem
    Utbildning, ålder och erfarenhet... Dina bilder avslöjar det. Virkesdimensioner och sättet att använda det. Virkets ålder och karaktär. Fur med stora inslag av kärnved. Gammalt virke. Allt pekar på att ursprungshuset är byggt före 1950.

14. S
    Medlem · Stockholm · 2 133 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Om ytterväggar och även innerväggar har plankstomme så grattis! Varenda planka bidrar till bärigheten.Stor skillnad mot regelstomme som mest är luft.

Ta dit en konstruktör och titta. De kommer fatta på 5 minuter. Det har med snölast att göra, men även yttertakets lutning, taktäckning tung eller inte, modell på takstol fribärande eller inte, spännvidd på takstolarna alltså bredd på rummet.

Väggen du vill riva bidrar till husets totala bärighet. Men det är inte samma sak som att den är vitalt bärande. Jag är typ en erfaren amatör som gjort en massa liknande som det du vill göra, och när jag eyeballar bilderna så ser väggen för tunn ut för att vara en hjärtvägg. Men om den skulle vara det så går det att lösa på ett snyggt och bra sätt. Som sagt ett proffs kommer se detta snabbt.

15. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 607 inlägg

Anna_H

Husägare
    Justusanderson är forumets självklara expert på allt sådant. När vi andra svarar är det alltid med baktanken "Vad skulle Justus ha sagt?" :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.