Humlo
Vad är skillnaden på att min mor har ett konto som jag blir medkontohavare till, och att hon har ett konto och så skaffar vi en fullmakt med lika dispositionsrätt?

Det jag vill göra med detta är att hjälpa henne med räkningar via internet, kunna ta ut pengar och ge henne kontanter att ha hemma och allmänt vara behjälplig när åldern och Corona begränsar hennes vardag. Jag vill inte att något ska stå på mig så det dyker upp på mitt årsbesked för detta är fortfarande hennes ekonomi.

Kan man ens sköta hennes bankärenden hemifrån mig med mitt bank-id om jag är medkontohavare eller har fullmakt? Vilket är bäst?

Med fullmakt kan du inte sköta något via internetbank utan den brukar endast gälla på bankkontoret. Vill du hantera via internetbanken så är det dispositionsrätt som gäller.

Humlo Humlo skrev:
Kan man ens sköta hennes bankärenden hemifrån mig med mitt bank-id om jag är medkontohavare eller har fullmakt? Vilket är bäst?
Ifall vi bortser från det rättsliga och tänker på problemet rent praktiskt så kan din mamma ha flera mobila bank-id igång samtidigt på flera olika telefoner och hon behöver inte vara ägare till telefonen.

Du kan alltså gå in på din mammas internetbank och skapa ett mobilt bank-id på din telefon. Då kan du sköta alla slags ärenden som kräver mobilt bank-id åt din mamma utan att hon är närvarande. Men jag vet inte ifall man begår ett lagbrott eller bryter mot något användarvillkor ifall man gör så.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Humlo
D Donald-Duck skrev:
Ifall vi bortser från det rättsliga och tänker på problemet rent praktiskt så kan din mamma ha flera mobila bank-id igång samtidigt på flera olika telefoner och hon behöver inte vara ägare till telefonen.

Du kan alltså gå in på din mammas internetbank och skapa ett mobilt bank-id på din telefon. Då kan du sköta alla slags ärenden som kräver mobilt bank-id åt din mamma utan att hon är närvarande. Men jag vet inte ifall man begår ett lagbrott eller bryter mot något användarvillkor ifall man gör så.
Oj, jag trodde att mobilt bank-ID var kopplat till ditt ID och att du alltid hade samma mobila bank ID? Kan man ha flera mobila bank ID på olika telefoner? Då kan hon gå in med sitt mobila bank ID och jag kan logga in på samma bank med en annan telefons mobila bank ID bara man kopplat på den inifrån hennes konto?? Eller missförstår jag nu?

• Gilla
Yom
  • Laddar…
Det finns visst fullmakter som gör att du kan komma åt hennes grejer online!
Ring hennes bank, eller enklast om hon ringer, och förklara vad hon önskar hjälp med så kommer ni garanterat hitta en lösning

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Humlo Humlo skrev:
Oj, jag trodde att mobilt bank-ID var kopplat till ditt ID och att du alltid hade samma mobila bank ID? Kan man ha flera mobila bank ID på olika telefoner? Då kan hon gå in med sitt mobila bank ID och jag kan logga in på samma bank med en annan telefons mobila bank ID bara man kopplat på den inifrån hennes konto?? Eller missförstår jag nu?
Ja så är det, i alla fall med Nordea som jag har erfarenhet av.

Hos Nordea kan du ha tre aktiva Mobilt Bank-ID samtidigt och det behöver inte ens vara telefoner för man kan ha Mobilt Bank-ID på surfplattor också. Och i samma hushåll kan flera olika personer dela på en surfplatta och använda samma platta till flera olika mobilbanker. Mobilt Bank-ID är alltså kopplade till den fysiska telefonen eller surfplattan och har ingenting att göra med telefonabonnemangen.

Så gå in på din mammas internetbank och skapa ett nytt Mobilt Bank-ID med din egen telefon som den telefon/surfplatta som Bank-ID ska finnas på så har du löst problemet. Jag vet inte ifall du kan välja en helt egen kod eller ifall du och din mamma måste ha samma kod. Och din mamma kan när som helst gå in på sin Internetbank och ta bort ditt extra Bank-ID om hon så önskar.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
D Donald-Duck skrev:
Ja så är det, i alla fall med Nordea som jag har erfarenhet av.

Hos Nordea kan du ha tre aktiva Mobilt Bank-ID samtidigt och det behöver inte ens vara telefoner för man kan ha Mobilt Bank-ID på surfplattor också. Och i samma hushåll kan flera olika personer dela på en surfplatta och använda samma platta till flera olika mobilbanker. Mobilt Bank-ID är alltså kopplade till den fysiska telefonen eller surfplattan och har ingenting att göra med telefonabonnemangen.

Så gå in på din mammas internetbank och skapa ett nytt Mobilt Bank-ID med din egen telefon som den telefon/surfplatta som Bank-ID ska finnas på så har du löst problemet. Jag vet inte ifall du kan välja en helt egen kod eller ifall du och din mamma måste ha samma kod. Och din mamma kan när som helst gå in på sin Internetbank och ta bort ditt extra Bank-ID om hon så önskar.
Då låtsas du vara någon annan när du legitimerar dig (loggar in) som din mamma, tror att det inte är helt enligt regelverket...

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Man kan naturligtvis ha flera hundra enheter man har bankid på, man har dock bara en kod så det handlar ju om att man får använda samma. Troligen inte enligt regelboken om man ska se det så som redan nämnts. Tyvärr tror jag lösningarna är få annars om man inte vill stå med som kontohavare.

P Peken skrev:
Då låtsas du vara någon annan när du legitimerar dig (loggar in) som din mamma, tror att det inte är helt enligt regelverket...
Nej, jag vet. Och det är därför som jag redan i inlägg #3 skrev ”Men jag vet inte ifall man begår ett lagbrott eller bryter mot något användarvillkor ifall man gör så”.

Det här är Juridik forumet och inte Off Topic forumet. Här ska vi ju diskutera fram vad som är den juridiskt riktiga lösningen på problemen och inte bara vad som är lösningen rent praktiskt.

MultiMan
Jag har fullmakt till annans konto i SHB. Kommer åt konton via internet men tyvärr går det inte (än) att få tillgång till e-fakturor, så det ställer till det.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag har fullmakt till annans konto i SHB. Kommer åt konton via internet men tyvärr går det inte (än) att få tillgång till e-fakturor, så det ställer till det.
Skumt, enl deras info så ska du kunna godkänna/avfärda e-fakturor (dock inte lägga upp nya automatiska betalningar).

Edit, har inte testat själv och har just nu ingen aktiv fullmakt att testa på.

Redigerat:
  • Gilla
Eskil Ollson
  • Laddar…
MultiMan
Kontaktade SHB om detta specifikt och fick det beskedet. Kan du hitta en lösning hade jag varit överlycklig.

Du kan ha flera mobila bankidn samtidigt, precis som du kan ha ett pass, ett körkort, nationellt id-kort samtidigt. Däremot finns det en mängdbegränsning, och varje enhet (telefon, surfplatta, ...) kan enbart ha ett mobilt bankid samtidigt, dvs du kan inte växla mellan två olika. Dock om du använder en annan persons bankid är det urkundsförfalskning.

Banken borde kunna bistå med att ge dig fullmakt att komma åt din mors bankkonton, men då med ditt eget mobila bankid. Det kan också vara idé att begära motsvarande från Skatteverket om du ska hjälpa till med deklarationer osv. I Skatteverkstermer är det nog ombud du vill vara, osäker på vad bankerna har för termer i frågan.

För att ta ut pengar till henne är det lämpligaste nog ett ytterligare kort knutet till hennes konto.

S Svante Svenson skrev:
Däremot finns det en mängdbegränsning, och varje enhet (telefon, surfplatta, ...) kan enbart ha ett mobilt bankid samtidigt, dvs du kan inte växla mellan två olika.
Du kan ha visst ha flera olika Mobilt Bank-ID på samma enhet. Nordea tillåter fem olika på samma enhet, Sparbanken tillåter åtta o.s.v. Men appen kommer inte ihåg personnumret automatiskt ifall flera personer delar på samma enhet så du måste ange både personnummer och kod när du använder Bank-ID.

Edit: Enligt Mobilt Bank-ID hemsida är det upp till varje bank att bestämma ett maximalt antal Bank-ID som varje person kan ha.

Nordea är ju rätt bra på det här iallfall eftersom jag har två telefoner och har det inlagt på vardera telefon så om nåt blir fel på det ena så kan jag använda det andra och fixa problemet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.