Hej.

Har 3 eldstäder i mitt hus, samtliga eldstäder delar murstock men har varsin rökkanal, köksfläkten går på den 4e. Oskar-kaminen ger bra med värme. Men den öppna spisen skulle jag vilja effektivisera, då den är lite "elda för kråkorna"

Hur kan den effektiviseras utan att man saboterar befintligt murverk och slamning?

• Vardagsrum med två eldstäder, den öppna spisen till höger och en Oskar-kamin till vänster, båda delar murstocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vit kakelvägg, modern spis och fläkt; gammaldags vedspis till vänster, kaffekvarn på väggen och grönt landskap synligt genom fönstret.
    Skapa konto
Sätt in en insats, Keddy gör populära modeller i gjutjärn

• Gilla
FDT och 1 till
  • Laddar…
Inte direkt svar på din fråga, men du har ju en kamin till vänster i bild inte ska du behöva elda i den öppna eldstaden, du har ju helt öppen planlösning. Ger den kaminen så dåligt med värme?

A AndersS skrev:
Inte direkt svar på din fråga, men du har ju en kamin till vänster i bild inte ska du behöva elda i den öppna eldstaden, du har ju helt öppen planlösning. Ger den kaminen så dåligt med värme?
Jo den brukar jag elda i då det behövs, eller bara vill myselda. Den öppna har jag aldrig eldat speciellt i då den slukar mer energi än vad jag tillför. Jag vill kunna myselda/värmeelda i den stora utan att bli av med all värme 😄 därav frågan om effektivisering.

Självdragsventilation. Vattengolvvärme

Då får de bli en insats även i den om du vill få någon nytta av eldandet. Du får ta mått på eldstaden och leta efter en insats som får plats om du inte vill ändra på något.

En insats och jag skulle dessutom göra en öppning i kupan precis under tätning rökrör- skorsten

Uppar en bild till. Invändigt i kåpan ser det ut såhär dvs snedtak med avslutning mot skorstenens öppning, där aluminiumfolien är, satte dit den för att avskräcka katten att hoppa dit upp, men icket 😆 fick lov att näta igen istället

• Bild av en skorsten med snedtak och aluminiumfolie som syns invändigt, nät över öppningen för att förhindra kattens tillgång.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.