Byggahus.se
Vi skaffade en Panasonic luft-luft värmepump 2008 med COP 4,6 W/W vid 7 grader utomhus och 20 inomhus. Ineffekt in 0.11-2,28 kW, och värmeeffekt 0,8-7,7 kW. Allt enligt tillverkarens specifikationer. Den förefaller att fungera som den ska men hur kan jag veta vad pumpen levererar idag? Går det mäta på något sätt? Minskar effekten med åren? Jag gör rent dammfiltret ibland och håller utedelen ren och fri från snö mm.

Har du några + ute samt ca 20 grader inne ställer den på 30grader samt full fläkt ska den klara en utblåsningstemp på upp mot 50(45-50 typ) grader efter en stund. Klarar den det är den ok.

E Emanuel01 skrev:
Har du några + ute samt ca 20 grader inne ställer den på 30grader samt full fläkt ska den klara en utblåsningstemp på upp mot 50(45-50 typ) grader efter en stund. Klarar den det är den ok.
Emanuel, tack för tipset. Jag gjorde som du föreslog och mäter 48 grader på inblåset. Då är den alltså OK!

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Amatörbengt Amatörbengt skrev:
Emanuel, tack för tipset. Jag gjorde som du föreslog och mäter 48 grader på inblåset. Då är den alltså OK!
Japp då orkar kompressorn få upp trycket ordentligt(lite över ca 30 bar).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.