Hoppas någon här haft liknade problem och har hittat en lösning:

Kommunen tömde avlopps-tanken på våren (tidigare år alltså) men i våras kom de aldrig. Efter att väntat några månader så ringde jag kommunen och då sa de att de tömmer först på hösten. De hade ändrat detta utan att informera oss. Detta innebar då att vi inte skulle få någon tömning på 1,5 år. Vi vågade inte chansa att 3-kammar brunnen skulle bli full och bad dem att komma och tömma tanken i Juni. Vi kom då också överens att nästa tömning skulle bli i September 2025.

Nu i September (alltså efter 2 månader) så kommer de och tömmer tanken igen. När vi inte är hemma. Jag ringer och frågar varför och de säger att de följer sina rutiner. Någon information om att att tömningen skulle ske först hösten 2025 ville de inte veta om. Det är bara å betala igen. För ingenting.

Jag anser att jag inte har gjort något fel och hade heller inte kunna göra på något annat sätt. Men finns det någon chans att få rätt mot en kommun? Eller är man rättslös?

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
Förstår inte riktigt varför ni inte kunde vänta till ordinarie tömning för det skulle bli 1,5år, när ni sedan kom överens om att tömningen efter det skulle bli hösten -25. Det blir väl också 1,5år?

Eller missar jag något helt??

Jag tolkar det som att det blev 1,25 år i taget
R Robert-san01 skrev:
Förstår inte riktigt varför ni inte kunde vänta till ordinarie tömning för det skulle bli 1,5år, när ni sedan kom överens om att tömningen efter det skulle bli hösten -25. Det blir väl också 1,5år?

Eller missar jag något helt??
Låter ju som man tänkt skjuta det ett kvartal år gången istället för att riskera att det blir fullt under sommaren. Och gick det med ett år och ett kvartal fram till juni i år så gör det väl det fram till hösten -25 med. Tycker det var en solid plan

• Gilla
AG A och 5 till
  • Laddar…
Ursäkta en besserwisser, men en 3-kammarbrunn blir inte full, om det inte är något fel på brunnen eller den efterföljande infiltrationen. Känns som kundtjänstepersonen på kommunen borde ha kunnat förklara det.

• Gilla
Nissens och 7 till
  • Laddar…
Nja, den kan bli full.
Skit, papper och annat fast material stannar ju där.
Däremot tar det ju lång tid och det kan bli svårt att tömma misstänker jag om "kakan" fyller tanken och den är tom på vätska.

Nja, det fasta materialet är i ständigt pågående nedbrytning. Fungerar allt som det ska blir inte 3-kammarbrunnen full.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nja, det fasta materialet är i ständigt pågående nedbrytning. Fungerar allt som det ska blir inte 3-kammarbrunnen full.
Hur lång tid tar det för det fasta att brytas ner?
Kan man altaå bara låta det vara om brunnen är tillräckligt stor?

Claes Sörmland
G gaidin skrev:
Hur lång tid tar det för det fasta att brytas ner?
Det går långsamt, särskilt i kallt klimat som vårt.
G gaidin skrev:
Kan man altaå bara låta det vara om brunnen är tillräckligt stor?
Ja. Det är lösningen i många andra länder, man lägger ned en enorm tank som typ aldrig behöver tömmas. USA kör detta på många håll i sina perifera villamattor. Man slipper kommunalt avlopp.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja. Det är lösningen i många andra länder, man lägger ned en enorm tank som typ aldrig behöver tömmas. USA kör detta på många håll i sina perifera villamattor. Man slipper kommunalt avlopp.
Sen när det väl blir problem har ingen någon aning om var tanken ligger så dom spolar ner nån form av spårsändare som dom sedan söker upp med en mottagare och så gräver dom i gräsmattan där instrumentet pekar.

C
Tom Bombardil TomHammar skrev:
Jag anser att jag inte har gjort något fel och hade heller inte kunna göra på något annat sätt.
En bra början är att studera kommunens slamtömningstaxa så att du förstår precis vad du har att förhålla dig till och kan avgöra om de formellt sett gjort rätt eller fel.

I min kommun gäller t.ex. att man kan boka en egen tömning som då ersätter schemalagd tömning, men bara om den bokade tömningen genomförs innan den schemalagda. Det går därmed alltså bra att tidigarelägga tömningen, men det är omöjligt att senarelägga den. Nu är det ju inte det som är problemet i ditt fall, men det är en absurd realitet att kommunerna klubbar taxor som innehåller sådana omöjliga villkor.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En bra början är att studera kommunens slamtömningstaxa så att du förstår precis vad du har att förhålla dig till och kan avgöra om de formellt sett gjort rätt eller fel.

I min kommun gäller t.ex. att man kan boka en egen tömning som då ersätter schemalagd tömning, men bara om den bokade tömningen genomförs innan den schemalagda. Det går därmed alltså bra att tidigarelägga tömningen, men det är omöjligt att senarelägga den. Nu är det ju inte det som är problemet i ditt fall, men det är en absurd realitet att kommunerna klubbar taxor som innehåller sådana omöjliga villkor.
Tack, du är den ende som förstått frågan. 🙂

Nu var jag tvungen att boka en egen tömning då man skjutit på tömningen ett halvår (utan att informera) och jag inte ville riskera att få ut skit i infiltrationsbädden. Där och då kom vi (alltså jag och kommunens representant) överens om att nästa tömning skulle ske hösten 2025. Men det har kommunen glömt/inte noterat/struntat i. Att tömma igen efter 2 månader är en helt onödig tömning och det håller kommunen med om, men vill ändå att jag ska betala. Jag anser att vi har ingått ett avtal om tömningen som kommunen inte vill förhålla sig till.

Jag får väl kontakta Konsumentverket och se om jag är helt rättslös. Vad förhindrar kommunen att tömma tanken varannan månad även framöver? Eller göra en tömning när det behövs mer pengar i kassan? De vill väl ha ett fint julbord i år också... 🤣

Den enda lösningen som jag ser det idag, är att sätta lås på brunnen så att de inte kan tömma och bara boka tömning själv. Kommunen byter bolag för tömning emellanåt och då brukar det ofta bli strul.

Claes Sörmland
Du är inte konsument i denna relation med kommunen, du är kommunmedlem. Du har således inga konsumenträttigheter. Taxan för tömning är ett beslutad av kommunen med stöd i lag.

Kanske kan JO-anmälan vara aktuellt. Men det leder ingen vart.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du är inte konsument i denna relation med kommunen, du är kommunmedlem. Du har således inga konsumenträttigheter. Taxan för tömning är ett beslutad av kommunen med stöd i lag.

Kanske kan JO-anmälan vara aktuellt. Men det leder ingen vart.
Så kan det va. Fast nu skrev jag aldrig något om taxans storlek så det har inget med detta att göra.

Claes Sörmland
Tom Bombardil TomHammar skrev:
Så kan det va. Fast nu skrev jag aldrig något om taxans storlek så det har inget med detta att göra.
Kommunen beslutar inte bara taxans storlek utan även taxa för bomkörning, tömningintervall, taxa för särskild tömning som akuttömning och en mängd av andra aspekter. Så taxan är vidare än bara ett belopp.

• Gilla
Brotorpet och 2 till
  • Laddar…
C
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.