Hur dras nya vägguttag?

415 läst  7 svar

1. Pinquinen
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Är fullkomligt okunnig vad gäller el och byggnadskonstruktion i största allmänhet, så det är mycket möjligt att min fundering inte blir så välformulerad.

Har för tillfället ett vanligt vägguttag på vänster sida av en innervägg. Skruvade bort yttersta delen och det ser ut som på bild inuti. Jag skulle vilja ha ett likadant uttag några meter till höger på väggen (vilket är "längre bort" i lägenheten sett från elcentral/proppskåp och trapphus, det finns alltså sannolikt ingen el dragen genom resten av den väggen, men det vet jag inte). Detta utan några synliga sladdar dragna utanpå vägg, ovanpå list, eller dylikt.

Hur går en elektriker tillväga för att lösa detta? Går det att dra till ett nytt uttag från det befintliga uttaget? Måste det fräsas spår längs väggen som sedan spacklas för? Går det att fräsa nedåt till golvlist och sedan ha sladdarna dragna bakom listen några meter åt höger, sedan fräsa upp till det nya uttaget?

Mycket frågor men saknar helt enkelt grundkunskapen, har ingen aning om hur el är dragen inuti en vägg eller hur det ser ut inuti en vägg överhuvudtaget. Tips på bra källor för att läsa på om detta vore också uppskattat.

Tack!

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 19
    Ja det går att fräsa ur betongen så att det går att dra rör/slang dold i väggen, det går även att fräsa ur så att det går att fälla in en dosa. Men att fräsa är dammigt.

Ett enklare sätt är att sätta en förhöjningsram och dra en utanpåliggande kabel bort till nya uttaget och montera ett utanpåliggande uttag.

• Laddar…
  3. J
    Byggveteran · Nivå 6
    Hänger man på en riktig dammsugare ryker det minimalt.

Ett sådant jobb du beskriver tar inte jättelång tid TS. Att fräsa in rör och dosa samt laga och spackla, sådant har jag gjort massor. Sätter du däremot ett utvändigt uttag med en klamrad kabel går det fortare och blir billigare.

• Laddar…
  4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Står du ut med en kabel utanpå väggen är det där ett enkelt jobb. Ett uttag med förhöjningsram, ett utanpåuttag och ett par meter kabel.

• Laddar…
  5. Pinquinen
    Medlem Nivå 3
    Tack alla för snabba svar!

Alternativet utanpåliggande kabel går bort, det ska vara dolt.

Att fräsa för rör och dosa, är det något en oinvigd skulle klara av på egen hand? Att det är dammigt är inget problem, lägenheten är för tillfället obebodd, omöblerad och utan tapeter. Jag tänker mig att dragningen av själva elen är något jag bäst håller mig undan dock.

Är det någon idé att fräsa rakt ned från uttaget, dra rör/sladd bakom en golvsockel, och sedan fräsa upp till det nya uttaget? Eller är det lika bra att fräsa en rak linje längs väggen till det nya uttaget? Arbetsmängden kanske blir liknande ändå.

6. Bästa svaret

J
    Byggveteran · Nivå 6
    Ja, ska du ändå fräsa så gör det hela vägen. Du behöver dock hyra lite maskiner om du inte har.

Du behöver en spårmaskin, typ Flex. Den fräser två parallella spår med cirka 25mm mellan, djupet är inställbart. Fräs så djupt som möjligt om det inte är för hörd betong. Sluta cirka 10cm från befintlig dosa. Fräser du hela vägen fram kör du av dosringen. Fräs även ungefär till centrum där du vill ha ny dosa.

Hyr bilmaskin/borrhammare om du inte har. Du behöver även en bilningsmejsel samt ett betongborr, 18mm. Bila bort det som är kvar mellan de parallella spåren och snedborra dig in i befintlig dosa. Innan behöver du bryta strömmen till uttaget samt plocka bort uttaget. Isolera ledarna med tex. Tip-top eller Wago.

Köp dosa för det nya uttaget, en U-40 är lämpligt. https://www.elbutik.se/product.html/spardosa?category_id=1960

Se om du kan hyra fräs för lättbetong, 83mm. Börja köra med denna och se hur långt du kommer beroende på vad det är för betong. Sen får du alternera mellan denna Hålsåg och bilmaskin tills du kommit min 40mm in, gärna 45mm. Bila ur så du har ett runt hål. Dammsug noga och applicera rikligt med sättlim, tryck in dosan med stosen i riktning mot spåret du fräst. Hela dosan måste ligga innanför väggen, den ska helst ligga kant i kant, inte utanför. Låt putslocken sitta kvar.

Lägg flexslang 16mm mellan dosorna, fäst slangen med tex. TC-S 14-18 eller PC-N 16-19, slangen ska bara sticka in någon mm i den befintliga dosan.

Lagar du nu spåren samt över dosan med tex. Gipsbruk två gånger och spackel två gånger så kommer det inte synas sen. Lägg inte på för mkt per gång, dra med spackelspaden så det blir jämnt, gipsbruk krymper lite.

Sen är det bara att dra i tråd, måla och montera uttag.

Då det är mkt saker som du nog behöver hyra så kan det vara lönt att be elektrikern göra allt. Han bör ha allt utom möjligtvis spårmaskin.

Hyra kan du tex. Göra på Stavdal eller Ramirent.

7. Pinquinen
    Medlem Nivå 3
    Oj, tack så mycket för ett väldigt utförligt svar! Rena instruktionsboken.

• Laddar…
  8. J
    Byggveteran · Nivå 6
    Hehe, ja. Lycka till. Hör av dig om det dyker upp några frågetecken.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: