Byggahus.se

Hur dra vattenrör genom garagevägg?

1. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 617 inlägg

Demmpa

Husägare
    Nja, det blir det tryck som det är i vattenledningsnätet, allt från typ 2bar till 10bar.

• Laddar…
  2. T
    Medlem · 1 881 inlägg

tergo

Medlem
    • Laddar…
  3. Rickard.ag
    Medlem · 2 034 inlägg
    Dom allra flesta med kommunalt nät har väl ändå mellan 6-10 bar = nästan 10 bar :)

Redigerat 31 dec 2020 15:08
  4. Staffan2000
    Banned by Bo · 7 940 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    Nödvändig och nödvändig. Det tål att diskuteras. DVS. Skippar du den kommer inte kommunens specialinsatsstyrka för våta jobb att kallas in.

Själv kör jag oskyddat.

Staffan

• Laddar…
  5. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 617 inlägg

Demmpa

Husägare
    Vi har kommunalt vatten och trycket ligger på 3,5-4 bar.

punkt 1.4.3, sida 12,
    https://www.svensktvatten.se/global...n-av-dricksvatten---version-26-april-2019.pdf
    ”Nedanstående gränser för vattentrycket bör tillämpas. De illustreras även i Figur 1.1 nedan.

· Högsta vattentryck i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte överstiga 70 meter vattenpelare (ca 700 kPa)
    · Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte understiga 15 meter över högsta tappställe.
    · Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör under släckvattenuttag i brandpost inte understiga 15 meter över marknivå.”

15mvp = 1,5bar, detta är alltså det lägsta tryck som bör finnas i ledningsnätet.

6. Rickard.ag
    Medlem · 2 034 inlägg
    Okej jag ger mig, klumpigt skrivet av mig felaktigt baserat på min kommuns nät.

Poängen står dock kvar oavsett tryck i ledningen.

7. M
    Medlem · Södermanland · 182 inlägg

Moribusken

Medlem
    Tack för alla svar! Ni är otroliga(y). Vilken tillgång detta forum är:love:.
    Blir en utkastare, backventil, T-kopplingslösningen och en ny kran utan vaccumventil, om inte annat för att se om "snarkandet" i ledningarna försvinner. Har en lika dan kran i pannrummet, så den lär också bytas.

Tack för alla tips och råd!

Gott Nytt År! / Moribusken

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.