Byggahus.se

Hur dra vatten vid 2 tvättmaskiner?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej!

I min tvättstuga kommer vattnet från taket, här tänkte jag dra detta in till ett bänkskåp och koppla in ett tvättställ med en blandare, samt två tvättmaskiner.

Jag vet inte riktigt hur jag skall dela på vattnet. Vore ju bra att använda kulkopplingar, men vad jag vet finns inte kopplingar som delar till 3 nya rör. Så jag tänkte ha en vanlig T-Koppling för kallvattnet och från den dra en del till tvättstället med en flexslang, och från den andra delen i T kopplingen koppla på en ny T koppling med kulventil till tvättmaskinerna, med varsina 2 meters flexslangar för att nå dessa?

Första frågan, stänger en kulkoppling av 2 av 3 anslutningar så att kulkopplingen gör sitt jobb för båda tvättmaskinerna?

Vidare kommer som sagt vattnet från taket. Jag tänkte dra vattenrören längs väggen och sedan ner i två hål i bänkskivan i bänkskåpet och göra själva kopplingarna inne i bänkskåpet.

Tänker jag fel med inkopplingen? Kan jag göra det snyggare eller mer på något korrekt vis?

Redigerat 17 okt 23:56
  2. H
    Medlem · Nivå 10
    Inkoppling av vatten ser jag inga som helst problem med, detta är skitenkelt att lösa. Är du osäker så avlöna en rörmokare för en timmes jobb.

Det du bör fokusera på är elförsörjning till maskinerna, bör ju vara kopplat så att du kan köra båda maskinerna parallellt.

3. B
    Medlem Nivå 1
    Har löst elen med varsin fas till respektive maskin, samt en fas till torktumlare.

Men jag är osäker på just T kopplingarna, är det vanligt att man gör så, två stycken för att dela två gånger?

4. N
    Medlem · Nivå 10

Vill du inte montera dubbla t-rör kan du istället montera en Vatette mini fördelare. Finns både med och utan avstängningsventil https://www.rinkabyror.se/artikel/va-fordelare-3-40cc-15r-utv/

5. B
    Medlem Nivå 1
    Precis en sån där, har inte hittat det. Tack