Har köpt en vippfälla och djurvän som man är så fyller jag inte hinken med vatten (och det är visst inte tillåtet heller).. Men vad gör jag med ev fångst??

Betvivlar att du får en råtta i din vippfälla. Den hoppar ur lika snabbt som den hamnade där.

• Gilla
Nikorasu och 3 till
  • Laddar…
Totte_S
Det verkar som att enklaste lösningen är att skaffa godkänd fälla som ser till att råttan dör direkt.
(Om man är både djurvän och laglig, vilket man bör vara)

• Gilla
Kamoja
  • Laddar…
Luftgevär. Ett skott i skallen. Snabbt, humant men generellt sett olagligt.

Men som tidigare nämnts så om det är en vanlig öppen hink så hoppar en råtta med lätthet ur en sån.

klassisk råttfälla betad med snickers.

En sak att tänka på att råttor är smarta... om det finns möjlighet att beta fällorna med något dem redan har tillgång till så tror jag det har bättre framgång än att beta med saker som är nya för råttan.

• Gilla
Kamoja
  • Laddar…
Råttor har generellt svårt för förändringar i sin miljö och det kan ta 2-3 veckor innan den går på fällan eller betet. Så ge det tid

Cheesen
K Kamoja skrev:
Har köpt en vippfälla och djurvän som man är så fyller jag inte hinken med vatten (och det är visst inte tillåtet heller).. Men vad gör jag med ev fångst??
Är det ett recept du söker så får du nog kolla på
alltommat.se, recept.se eller koket.se

Just råttfällor finns det inte så många alternativ som är godkända, tänk på att du kan bli fälld för jaktbrott (med fängelse på straffskalan) om du inte apterar och använder fällan rätt.

Totte_S Totte_S skrev:
Här finns relevant information:

[länk]
Det där är väl inte relevant över huvudtaget vid avlivning av råttor...

/ATW

• Gilla
Kamoja
  • Laddar…
Stryp den! :)

• Haha
volvo51
  • Laddar…
Varför avliva råttan/sorken/musen över huvud taget?
Tag med den i hinken (med lock på) i bilen, kör iväg fem kilometer, och släpp ut den.
Klart och humant!

(Har inte gjort detta själv med gnagare, men däremot med en igelkott.
Kotten bodde på vår lilla tomt, och tog inga hänsyn alls till oss människor.
När vi satt ute och kalasade på sommaren smög den fram och bet folk i fötterna under bordet.
Fångade den, tog med den på cykeln, och släppte ut den någon km bort.)

• Gilla
Kamoja
  • Laddar…
R
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför avliva råttan/sorken/musen över huvud taget?
Tag med den i hinken (med lock på) i bilen, kör iväg fem kilometer, och släpp ut den.
Klart och humant!

(Har inte gjort detta själv med gnagare, men däremot med en igelkott.
Kotten bodde på vår lilla tomt, och tog inga hänsyn alls till oss människor.
När vi satt ute och kalasade på sommaren smög den fram och bet folk i fötterna under bordet.
Fångade den, tog med den på cykeln, och släppte ut den någon km bort.)
Igelkott. Dom är ju bäst. Äter alla sniglar och skyddar växterna.
Får man igelkott på tomten ge dom lite kattmat ibland och ha en löv kompost på tomten så dom stannar kvar efter vinter idé.
Råttor däremot utplåna på valfritt sätt och ring inte polisen när du gjort det så klarar du dig nog.

Hagelbössa borde gå?

R
H hjalle74 skrev:
Hagelbössa borde gå?
:rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.