Jag tänkte ge mig på att själv bygga ett förråd där jag som grund tänker göra en ram av leca block och sedan fylla med cellplast, armering och betong.
Marken består av ca 30 cm jord, därunder ca 20 cm lera, under det kommer det mer stenigt material.
Hur djupt behöver jag gräva och vad fyller jag med för storlek på grus?
Jag bor i Göteborgsområdet så tjälen får väl inte alltför djupt här...
/c
Marken består av ca 30 cm jord, därunder ca 20 cm lera, under det kommer det mer stenigt material.
Hur djupt behöver jag gräva och vad fyller jag med för storlek på grus?
Jag bor i Göteborgsområdet så tjälen får väl inte alltför djupt här...
/c
All matjord måste bort, sen hur mycket mer man ska gräva beror på hur vilken nivå man vill hamna med det färdiga golvet. Men i ditt fall som bara ska göra en enkel platta för ett förråd behöver du inte gräva djupare. Säg att du lägger 10 cm makadam, 10 cm isolering och 10 cm betong. Då är du i nivå med marken runt omkring vilket kanske inte är det bästa. Jag skulle siktat på att hamna några cm högre för att slippa risk för att vatten ska komma in. Därför kan du plussa på en femma på valfritt material för att komma upp i nivå.
Storleken på makadammen har inte så stor betydelse. Grövre är billigare men jobbigare att hantera, iaf om du inte har en maskin till hjälp. 11-16 är lättjobbat och funkar bra.
Storleken på makadammen har inte så stor betydelse. Grövre är billigare men jobbigare att hantera, iaf om du inte har en maskin till hjälp. 11-16 är lättjobbat och funkar bra.
Det bör vara frostfritt om man vill slippa speciallösningar. Ju kallare det är desto längre tid tar det för betongen att härda, så man får se till att hålla den täckt och fuktig lite längre om det är kallt.
Redigerat:
ska det vara riktigt gjort så drar du dränrör runt hela den tilltänkta platta, strax utanför och kopplar det på en brunn. Man ska aldrig koppla ihop dräneringen med dagvattnet, om det inte är en brunn i mellan. Risken med att koppla ihop dom är att du fyller dräneringen med vatten vid skyfall.C combato skrev:
Tack! Har du även koll på hur långt utanför tilltänkta plattan man skall gräva?C Carbonara84 skrev:
Jag hade tänkt:Bronken skrev:
Duk i botten mot leran, grus, leca-ram, iso i leca ram, betong
...men frågan är om jag behöver duk längst ned mot den hårda leran?
För att leran / makadam inte ska byta plats med varandra ska en markduk separera materialen .C combato skrev:
10 cm isolering verkar snålt , om det ska värmas i förrådet .
Ang hur djupt du ska gräva , lera kan flytta på sig + påverkas av vinter ( mycket fukt i lera ) så gräv till den steniga fraktionen , för lecastenen .
Tycker detta är ett konstigt sätt att bygga på. Leca på direkt på mark ser man mest när kringresande hantverkare är i farten.....
Om du vill ha en stabil grund men inte plintar - gör dig besväret att formsätta och gjuta. Då fördelas belastningen över hela ramen du gjuter.
Vill du bara använda lecan som gjutform är det väl enklare att bara köpa 4st 45x220 som du slår ihop till önskad form och sedan ställer du detta på din isolering, om du ska ha isolering. Att ha väggar på leca och sedan en gjutan platta i detta verkar helt knas eftersom lecan är helt ostabil i jämförelse med plattan....
Varför inte gräva ner plintar alt skruvar och bygga ett träbjälklag på det? För en så liten bod verkar det mycket rimligare och utan nackdelar.
Om du vill ha en stabil grund men inte plintar - gör dig besväret att formsätta och gjuta. Då fördelas belastningen över hela ramen du gjuter.
Vill du bara använda lecan som gjutform är det väl enklare att bara köpa 4st 45x220 som du slår ihop till önskad form och sedan ställer du detta på din isolering, om du ska ha isolering. Att ha väggar på leca och sedan en gjutan platta i detta verkar helt knas eftersom lecan är helt ostabil i jämförelse med plattan....
Varför inte gräva ner plintar alt skruvar och bygga ett träbjälklag på det? För en så liten bod verkar det mycket rimligare och utan nackdelar.