Byggahus.se

Hur djupt ska man gräva ut för betongplatta i torpargrund? Marken torr som fan...

1. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Hur djupt ska man gräva ut för betongplatta i torpargrund? Vi har grävt 60cm ner från golv och är nere på yttre marknivå och gräver jag en grop på 20-30cm så är det fortfarande snustorrt. Vårt hus står på stengrund (gråsten/granit) som är murad med lera. Det är inte dränerat...

Vi har sandjord och jorden i rummen går att ta upp med kupade händer precis som på sandstranden. Det enda är att vår sandjord är lite brunare pga jordblandningen.

Vi kan ju liksom inte gräva ut 1m då det skulle eventuellt skulle kunna få huset att sätta sig med tanke på att alla väggar är murade med tegel och lertegel.

Stampar jag med foten så åker foten ner 4cm medans materialet trycks åt sidorna som strandsand, väldigt finkornigt. Det är liksom jätte torrt.

Kan jag lägga markduk och 15cm 8-11 makadam på detta och sen cellplast 30cm?
    Eller måste vi gräva ut mer och ersätta det med bärlager 0-30?

Redigerat 15 mar 2015 19:25
  2. C
    Medlem · Nivå 14
    Hur är marken runt om huset, och står det måne på en kulle?
    Det är inte ovanligt att äldre hus och top är välplacerade redan från början...

Fixa takavvattningen och undvik fuktfällor som rabatter som vattnas mycket utmed huset är oftast mer än tillräckligt.

3. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Det är ganska plant på baksidan och det är för tilfället bar mark 2m ut från huset då vi rensat inför kommande markbeläggning.
    På framsidan är det kullersten med lite lutning från huset.
    Runt 50cm ner i marken är det nästan ren sand.

Dagvattnet från taket har jag avlett via ett dagvattensystem för 2 år sedan. Marken är mycket torrare runt huset nu än förr.

Hur som helst, kan jag lägga min makadam på detta underlag? Jag kan troligen inte köra med padda i huset utan att skada det (teglat hus från 1850).

Redigerat 15 mar 2015 22:00
  4. C
    Medlem · Nivå 14
    Ska du renovera golvet och tillläggsisolera det? Eller gjuta ovanpå?
    Jag hade nog inte sett så stort behov av lägga makk, möjligen isf skrapa bort all lös jord först.

5. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Jag ska gjuta platta i en torpargrund precis som rubriken säger. :)

Markduk
    15cm makadam
    10cm cellplast
    byggplast
    10cm cellplast
    10cm cellplast
    vattenburen golvvärme
    armering
    8cm betong

Eftersom jag inte har funnit fuktig sandjord i gropar 80-90cm under färdigt golv, dvs 20-30cm under marknivå så finns det inget annat än lös sandjord. Det är liksom inte hårt, utan nästan som sandstrand.

Redigerat 15 mar 2015 22:40
    • Laddar…
  6. C
    Medlem · Nivå 14
    Jaha, skämshatt på... :D

Isf, ut med lös jord och jämna av, sen låter din plan bra!
    Ska du ha plattan flytande mot grunden? Isf kan man använda 20mm cellplast som "fjädring" mot grunden.

7. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Mmm, jag ska i alla fall försöka få flytande platta med antingen 20mm cellplast som jag skär i remsor. Men allt beror på om väggen tillåter det. Risken är att sten sticker ut här och där i botten av betongplattan.

Vissa grundstenar går ut 20-30cm från väggen så pass högt upp att det inte kommer någon isolering alls över dem. De går liksom inte att knäcka av utan att riskera hela stabiliteten i väggen.

• Laddar…