Byggahus.se

Hur djupt är bergvärmehålet?

1. R
    Medlem Nivå 5
    Finns det något bra sätt att mäta djupet på ett bergvärmehål?

Saken är den att vi köpt ett halvfrädigt hus på exekutiv auktion där det finns ett hål för bergvärem borrat. Vi har ingen dokumentation om hålets djup och har inte möjlighet att kontakta tidigare ägare.
    Innan vi sätter igång att investera i värmesystem vill vi förstås förvissa oss om att hålet räcker till.

Finns det något bra sätt att mäta hålet? Är det så enkelt så att man kan loda? (Slang är monterat i hålet)

/RedTop

2. N
    Medlem Nivå 5
    Loda blir nog svårt då de två slangarna kan skruva sig osv på väg ner, kanske det går att loda inuti slangen med en vikt istället?

Dra upp slangen och mät den? Det sitter troligast en vikt i botten på vändmanicken längst ner som förbinder slangarna vilket gör att det bara är att stoppa tillbaka slangen igen.

Annars rymmer väl ett 50mm rör ung 1 liter vätska/meter om jag inte minns fel, kanske det går att använda det för att räkna ut längden på något vis?

3. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Rören brukar ha metermarkeringar. Leta upp dessa så kan du räkna ut djupet på hålet genom att dela rörets längd med två.

4. C
    Medlem Nivå 14
  5. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Istället för att dra upp eller mäta mängden vätska i slangen skulle jag ringa runt till alla tänkbara firmor som kan ha utfört borrningen. Även om du bor i en storstad så kan det inte finnas med än en handfull tänkbara firmor. Har det utförts en 'vit' borrning så finns det både dokumentation och tillstånd, det är bara en fråga om att gräva fram dessa.

6. C
    Medlem Nivå 14
    ett borrhål har ju altid en typ skylt på huset med angivet borrdjup

7. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Ja eller hur :)

8. W
    Medlem Nivå 2
    Koll med SGU dem ska ha alla uppgifter om det inte är ett "svart hål".

9. C
    Medlem Nivå 14

Ja !!! en röd skylt som visar hur långt ifrån huset & i vilken riktning hålet ligger, samt total djupet.

10. N
    Medlem Nivå 5
    Jag är varken med på SGUs karta eller har någon skylt på huset, kanske borrningen inte blev anmäld riktigt där på hösten -98?
    Men det är väl bara 10 års preskribitionstid på sådant..

11. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Då kan det ju faktiskt vara så att det är ett 'svart' hål. Eller kanske bara en jordvärmeslinga. Finns det någon panna inkopplad idag? Man skulle i så fall kanske kunna spåra den till en återförsäljare med hjälp av dess tillverkningsnummer. Kanske kan man där också få uppgifter om mark/bergvärme, djup osv.

12. N
    Medlem Nivå 5
    Kanske det är ett svarthål men det känns inte som jag kommer att lägga ner tid på de efterforskningar du föreslår då pumpen har tuffat och gått i snart 10 år, men tack för tipset iallafall.

13. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Haha! Den är rolig den regeln. Skylten skall sitta på utsidan av huset och visa avstånd och riktning. Mitt hål är inne i huset och skylten visar i mitt fall -1,1 meter.

:D

• Laddar…
  14. v-g
    Medlem Nivå 13
    Är man riktigt händig så är det ju bara i med några liter mjölk i ett oljefat och pumpa på tills det kommer i returen och vips så kan man snabbt räkna ut längden.

Fast jag vet inte om mjölken kan skada pumpen senare så man får nog spola noga efteråt.

Egentligen kan man bara köra i mjölken en stund och sen bara vatten då den borde färdas främst.

Man kan ju säkert ta något annat, metylblått tex.

15. N
    Medlem Nivå 5
    Eeh, är slangarna tomma eller fyllda?